Nu blommar nattviolerna vid schakten på Norrlandet!

Nu blommar nattviolerna vid schakten på Norrlandet!

Gästrike Vatten genomför en av Norrlands största VA-utbyggnader med en budget på 250 MSEK och stora maskiner som gräver sig fram. Mitt i de planerade schakten växte spröda vackra fridlysta nattvioler. Klart vi försökte rädda dem! Ledningsgatan gör nu en extra sväng, nattviolerna överlevde och just nu blommar de.

– Självklart är det en stor utmaning att gräva och ändå ta hänsyn till natur och miljö. Vi gör vad vi kan och den här gången lyckades vi rädda fridlysta nattvioler – tack vare att en boende uppmärksammade oss på dem, säger Stefan Hedström projektledare på Gästrike Vatten.

Nattvioler är en orkidé som är fridlysta i Sverige. Gästrike Vatten samarbetar med boende och har fokus på skadeförebyggande.

– Det är alltid en balansgång mellan hänsynstagande för miljö och kostnader samt tidsplanering i projekt. I projekt Norrlandet schaktar vi väldigt nära gamla kära sommarstugor och hus i en vacker kulturbygd. Både natur, boende och vi som projekterar får både ge och ta. Vi är glada för att dialogen på Norrlandet har varit balanserad och lösningsorienterad, fortsätter Stefan.

Media är välkommen att se nattviolerna blomma

Dag onsdagen den 24 juni, 2015

Klockan 9-930

Plats Vi träffas vid korsningen Rännavägen/Utvalnäsvägen. Kort promenad till nattviolerna. Om du kommer senare än klockan nio: ring Eva B Nilsson 070 72 98 138.

Program Den boende som tipsade om nattviolerna och projektledare Stefan Hedström finns på plats för dina frågor.

För frågor vänligen kontakta

Stefan Hedström, projektledare Gästrike Vatten, 026 17 51 31, stefan.hedstrom@gastrikevatten.se

Att hitta dit: Eva B Nilsson, kommunikatör Gästrike Vatten, 070 72 98 138.

Bakgrund

Kommunalt VA tryggar en långsiktigt hållbar vattenförsörjning och avloppshantering med hänsyn till människors hälsa och miljö. Det innebär tillgång till ett dricksvatten av god kvalitet samt en avloppsrening som bidrar till att uppfylla nationella miljömål för ett hav i balans samt levande kust och skärgård.

Läs mer om projektet Norrlandet på www.gastrikevatten.se under fliken Vatten och avlopp/VA-projekt/Norrlandet