Gimo och Östhammar har fått sina första vattenkiosker

Gimo och Östhammar har fått sina första vattenkiosker

Östhammars kommuns två första vattenkiosker är nu installerade och redo att användas. En vattenkiosk är en tankstation för entreprenörer som behöver hämta stora mängder vatten, och som tidigare har använt brandposterna på dricksvattennätet som tappställe.

Vattenkioskerna är Gästrike Vattens sätt att ha kontroll på av vem och vart vatten tas ur vårt ledningsnät. Vattenkiosken har backventiler och återströmningsskydd, vilket förhindrar att smitta kan komma in i ledningsnätet. Vattenkioskerna finns placerade på platser där ledningsnätet har tillräcklig kapacitet och där uttaget av vatten inte riskerar att leda till att andra delar av ledningsnätet får lågt tryck. Detta skydd finns inte i våra vattenposter och därför är dessa låsta.

Vattenkioskerna är öppna dygnet runt, alla årets dagar.

Var finns vattenkioskerna?

Vattenkioskerna är placerade på Soldat Bångs väg 1 i Gimo och Ed 105 i Östhammar.

Abonnemang för att tanka vatten från vattenkioskerna

För att tanka från en vattenkiosk behöver du teckna ett abonnemang hos Gästrike Vatten. När du har tecknat ett abonnemang får du en tagg till vattenkiosken och faktureras därefter för det vatten som du tankar. Vattnet debiteras enligt gällande brukningstaxa för vatten i Östhammars kommun.

Här kan du ansöka om ett abonnemang (länk).

Kran med dricksvatten för privat bruk

Det finns även en kran där allmänheten kan tappa mindre mängder dricksvatten gratis, vid till exempel vattenavbrott. För att hämta dricksvatten ur den kranen behöver du inget abonnemang.

Läs mer om vattenkiosker här (länk).