Stor uppslutning för omställning av stadsgas - flertalet av berörda har tecknat avtal

Stockholm Gas AB betalar stöd till gaskunder som kommer att kopplas bort från gasnätet. Stödet betalas till alla som sluter avtal med Stockholm Gas senast den 30 april i år.

Mathias Edstedt, vd för Stockholm Gas, ser positivt på utvecklingen.

- Vi är nöjda med antalet avtal hittills, konstaterar Mathias Edstedt. Det ligger ett mycket stort arbete bakom resultatet - intensiv kommunikation med berörda kunder och särskilda kontaktpersoner för alla. Vi ställer upp med rådgivning och ekonomiskt stöd för att underlätta kundernas omställning till alternativ energiförsörjning. Det ekonomiska stödet beräknas med hänsyn till åldern på den gasutrustning som ska slopas. Betalning görs när kunden tecknat avtal med oss om avvecklingen, säger Mathias Edstedt.

Mer än 60 procent av de berörda kunderna har valt att teckna avtal och ökningen är stadig. Vd för Stockholm Gas hoppas på ökad aktivitet hos alla som inte ännu agerat.

- Beslutet att slopa gasleveranser till kunder i Väster- och Söderförort står fast och den som vill ha omställningsstödet måste ha avtal senast den 30 april, understryker Mathias Edstedt.

Den 22 april förra året beslutade styrelsen att avveckla gasleveranser till främst småhus i områden där många kunder redan valt andra energilösningar än gas. Anledningen till beslutet är att det med tiden har blivit orimligt att driva gasdistribution i dessa områden som motsvarar 25 % av hela nätet, men som bara har 3 % av kunderna. Under ett flertal år har kunder i de berörda områdena successivt valt bort gasen till förmån för andra alternativ.

Stockholm Gas inriktar sig på en uthållig, miljöanpassad gasförsörjning baserad på
biogas/naturgas, ett minskat, upprustat stadsgasnät och ett nytt rörnät för gas till fordonsdrift.

Vd Mathias Edstedt, tel 08-671 7489

Utsänt av
Kommunikationschef Inge Telander, tel 08-671 7961

Stockholm Gas AB ska leverera ledningsburen gas som bidrar till en uthålli, klimat- och miljöriktig energiförsörjning i Stockholm. Hushåll, fastighetsägare, restauranger, industri och fordonsanvändare ska erbjudas en förstklassig energikälla med säkra leveranser.