Nu fortsätter vi att utveckla fordonsgasmarknaden i Stockholm

Under de senaste åren har Stockholm Gas varit drivande i utvecklingen av fordonsgasmarknaden i Stockholm. Förutom utbyggnaden av ett nytt fordonsgasnät invigde vi hösten 2010 tankstationen för fordonsgas på Arlanda. Tankstationen blev snabbt populär för sin höga tillgänglighet och för den höga andelen biogas.

Nu tar vi nästa steg i utvecklingen av fordonsgasmarknaden i Stockholm i och med en uppgörelse med Aga Gas AB. Vid årsskiftet sålde Stockholm Gas tankstationen vid Arlanda till Aga. Uppgörelsen innebär samtidigt ökad distribution av fordonsgas i fordonsgasnätet i Stockholm de kommande åren motsvarande dubbla volymen på Arlanda tankstation. Affären offentliggjordes av AGA under måndagen.

Vi är glada att ha nått en affärsuppgörelse med AGA säger Cecilia Hedqvist, VD på Stockholm Gas. Nu kan vi fortsätta att expandera fordonsgasmarknaden och hoppas kunna fördubbla antalet tankstationer anslutna till gasnätet. Det ger Stockholms gasbilförare tillgång till fler tankstationer med bra tryck och hög leveranssäkerhet samtidigt som vi bidrar till att Stockholm kan nå sina miljömål.

Fakta:
Stockholm Gas har lång erfarenhet av gasdistribution i stadsgsnätet och i det relativt nya fordonsgasnätet för fordonsgas, som går i en båge genom Stockholm från Högdalen, via Enskede, Södermalm, Kungsholmen och Norrmalm till Frihamnen.
Fordonsgasnätet är idag fyra mil långt.

Gas matas in från flera håll, bl a gasmottagningen i Högdalen och biogasproduktionen från Henriksdals reningsverk och från Käppala reningsverket på Lidingö.
4 tankställen och 2 bussdepåer är redan anslutna, kapacitet finns att ansluta fler
Nätet är redo för biogas ny biogasproduktion.
Fordonsgas är drivmedlet med mycket goda miljöegenskaper. Jämfört med bensin och diesel är CO2-utsläppen 90 procent mindre med biogas och 25 procent med naturgas

Stockholm Gas levererar gas för matlagning och värme till ca 70 000 lägenheter,
villor, restauranger och industrier i Stockholm, Solna och Sundbyberg.
Stockholm Gas distribuerar även fordonsgas till tankstationer och bussdepåer.

Fordonsgasen bidrar till lägre utsläpp i trafiken och till miljömålet; en fossiloberoende fordonsflotta
år 2030. Vår vision är att gasen i framtiden ska bestå av biogas och på så sätt bli ännu skonsammare för miljön. Redan idag levererar vi biogas till hushåll och restaurangkök i Hammarby Sjöstad samt till fordonsgasmarknaden.