En gasepok går till historien

Från tisdagen den 18 januari är det gamla gasverket i Hjorthagen stängt. Därmed avslutas den epok som startade med att kung Oscar II invigde det koleldade gasverket den 25 november 1893.

Spaltgasverket ersatte kolet 1972. Gasverksområdet friställs för att ge plats åt nya arbetsplatser och 5 000 bostäder med tillhörande service. De kulturmärkta tegelbyggnaderna, som den tidens stjärnarkitekt Ferdinand Boberg ritade, kommer att få nya användningsområden.

För att möjliggöra nedläggningen har Stockholm Gas har bytt kvalitet på stadsgasen från gas baserad på lättbensin till gas bestående av hälften naturgas, hälften luft. Naturgasen kommer att ersättas av biogas i takt med att tillgången på biogas ökar. Bytet medför bättre miljöprestanda vid förbränning av gasen.

Den nya gaskvalitén matas in på nätet söderifrån via nybyggda anläggningar i Högdalen och Södra Hammarbyhamnen.

Bytet till den nya, uthålliga stadsgasen har gått utan störningar för de flesta av 80 000 gaskunder. Efter en veckas inkörning av den nya gaskvalitén hade cirka 150 kunder hört av sig om störningar. Det är främst värmepannor som behövt justeras och Stockholm Gas har haft en omfattande organisation för att så snabbt som möjligt avhjälpa störningarna.

Nöjd vd för Stockholm Gas är Cecilia Hedqvist.

- Ett mångårigt, stort och komplicerat projekt går mot sin fullbordan. Nya anläggningar har byggts och är nu i drift. 130 000 personliga besök har gjorts för att inventera alla gasapparater. 16 000 spisar har bytts ut för att fungera med den nya gaskvalitén, säger Cecilia Hedqvist. Jag är väldigt glad över hur bra det här stora och komplicerade projektet har genomförts. Och inte minst är jag enormt tacksam för det fina samarbete vi haft med våra kunder. understryker Cecilia Hedqvist.

För mer information kontakta vd Cecilia Hedqvist, tel 08-671 78 87
Utsänt av kommunikationschef Inge Telander, tel 08-671 79 61

Stockholm Gas AB ska leverera ledningsburen gas som bidrar till en uthållig, klimat- och miljöriktig energiförsörjning i Stockholm. Hushåll, fastighetsägare, restauranger, industri och fordonsanvändare ska erbjudas en förstklassig energikälla med säkra leveranser.