Ta ledningen med nya Edge® 520 från Garmin® – vår första cykeldator med GPS och Strava live segment

Edge 520 är den första cykeldatorn med GPS som har Strava Live Segments. Edge 520 har en myriad analyseringsfunktioner inklusive tidi zon, FTP (functional threshold power), cyklingspecifik VO2 och återhämtningstid1, stöd för indoor trainer2, cyklingsdynamik3 och segmentutmaningar via Strava och Garmin Connect™. Uppkopplade funktioner4 och en högupplöst färgskärm erbjuder cyklister komplett funktionalitet I en kompakt lättviktsenhet.

- Vi är glada att nu kunna presentera Edge® 520 och vårt strategiska samarbete med Strava. Edge 520 är den första cykeldatorn med GPS som erbjuder Strava live segment” säger Dan Bartel, global försäljningschef på Garmin.

- Edge 520 passar tävlingsinriktade cyklister och erbjuder dem det senaste inom innovativa träningsredskap.

Segment-utmaningar och avancerad data

Garmin Edge är de enda cykeldatorerna med GPS som innehåller Strava live segment. I denna första cykeldator med GPS och Strava live segment kan användaren skicka segment direkt från Strava till sin Edge 520 och ta emot data i realtid, tävla om titeln ”King of the Mountain” eller ”Queen of the Mountain” och ännu mer. Dessutom kommer möjligheten till utmaningar via Strava live segment bli tillgängliga även i Edge 1000, Edge 810 och Edge 510 via en mjukvaruuppdatering under kvartal tre.

Användare kan också välja att utmana sig själva via segment i Garmin Connect. Edge 520 tillhandahåller nya avancerade analyseringsfunktioner så att du kan maximera din träning. Ta del av avancerad data såsom tid i zon, FTP (Functional Threshold Power) och watts/kg, cyklingspecifik VO2 max-beräkning, återhämtningsrådgivare och cyklingsdynamik – revolutionerande data som ger cyklisten feedback gällande position och hur pedalen belastas.

Superb skärm och uppkopplade funktioner

Edge 520 har en tydlig och lättavläst 2.3” färgskärm. Med en batteritid på 15 timmar och kompatibilitet med GPS och GLONASS är den designad för de långa turerna. Edge 520 kan integreras med kompatibla Shimano Di2 elektroniska växelsystem5 och standard ANT+® sensorer inklusive kraftmätare, pulsmätare, fart och kadenssensorer, de nyligen lanserade säkerhetsproduktserien Varia™, fjärrkontroller och VIRB. Dessutom kan den paras ihop med kompatibla ANT+ inomhus trainers.

Då Edge 520 paras ihop med en kompatibel Bluetooth®-enhet kan användaren ladda upp aktiviteter till Garmin Connect för analysering i efterhand, dela på sociala medier och via Live Track-funktionen låta familj och vänner följa träningen i realtid. Via smartaviseringar kan du ta emot samtalsaviseringar, sms och ännu mer så att du inte missar någonting. Garmin Connect-användare kan ladda ner banor och följa dem på sin enhet, ta emot köranvisningar sväng för sväng under hela turen och tävla mot andra cyklister på tidigare körda banor. Edge 520-användare kan ladda sin träning till Garmin Connect och ladda ner banor eller segment via en PC eller Mac®.

Edge 520 förväntas kunna levereras under kvartal tre och har ett rek. ca pris på 2 999 kr resp. 3 899 kr för den bundlade versionen där pulsmätare, kadenssensor och fartsensor ingår. Den kommer att användas av Team Cannondale-Garmin under tävlingar i början av juli.

1 Då den används med kraftmätare och pulsmätare

2 Kompatibel med vissa ANT+ inomhus trainers; se Garmin.com/biketrainers för mer information.

3 Då den används med Vector eller Vector 2 kraftmätare.

4 För en lista över kompatibla telefoner, se Garmin.com/BLE.

5 Kompatibel med Shimano Di2 elektroniska växelsystem med Shimano D-Fly Data Management function.