Med nya uppkopplade Garmin® Edge 810/510 och Garmin Connect™ Mobile App får du helt nya möjligheter på din cykeltur

Garmin presenterar nu Edge 810/510 cykeldator och Garmin Connect Mobile App som ger dig den mest kompletta och dynamiska cykelupplevelsen någonsin när du ansluter den till din smartphone och tar del av den sociala världen genom att dela och ta emot data i realtid under din cykeltur.

Edge 810 och 510 är Garmins första cykelenheter med realtidsuppkoppling och kombinerar de mest populära funktionerna från Edge 800/500 med nya avancerade realtidsfunktioner via en smartphone (Apple® eller Android™). Det nya användarvänliga gränssnittet, tillsammans med Live-tracking, sociala medier och realtids väder gör dem perfekta för alla typer av cykelturer. Edge 810 och 510 kommer visas på Consumer Electronics Show i Las Vegas (CES South Hall 4 till 35.812).

– Med de nya uppkopplade Edge-enheterna kan cyklisten fortsätta att förvänta sig komplett data, hög noggrannhet och hållbarhet som cyklister är vana vid från Garmin, säger Andy Silver, Produktchef för Garmin Fitness.

– Genom att använda uppkopplingen via sin smartphone, kommer cyklister kunna dra nytta av funktioner som Live-tracking och realtidsuppladdningar i sin Edge, medans deras telefoner ligger säkra i sadelväskorna.

Edge 810 är perfekt för dig som vill ha den ultimata navigatorn. Den har en 2,6" färgskärm, upp till 17 timmars batteritid och en pekskärm som är enkel att använda. Edge 810 är kompatibel med både topografiska kartor och vägkarta så det går lika bra att navigera på vägar som i skogen. Eftersom kartan ligger på ett minneskort behöver du ingen datauppkoppling för att kunna navigera och den är således perfekt att använda även utomlands.

Edge 510 har utvecklats speciellt för tävlingscyklister och är ett lätt (80 g), kompakt alternativ. Den har en 2,2" pekskärm och är kompatibel med både GPS- och GLONASS-satelliter för snabbare och förbättrad satellitmottagning. Edge 510 är anpassad för de mest utmanande förhållanden, såsom stigar och äventyr under täta trädkronor. Edge 510 är robust, vattentät och har upp till 20 timmars batteritid. Pekskärmen är enkel att använda, även med handskar och när det är vått. Det kommer också med en säkerhetsrem för att enheten inte skall flyga iväg om du skulle råka ramla med cykeln. Vill du ha mer info om Edge 810 och 510 besök www.garmin.com/edge.

Spåra varje detalj: Både Edge 810 och 510 visar exakt hastighet, distans, tid, GPS-position, höjd, kaloriförbrukning och stigning. Via ANT+™-teknik kan du även ta emot information trådlöst från kompatibla kraftmätare samt Garmin Pulsmätare och hastighet/kadens sensor. För exakt höjddata, finns en barometrisk höjdmätare inbyggd.

Live Tracking: Data som registreras i din Edge 810 eller 510 skickas via Bluetooth® till din smartphone (Apple® eller Android™) via Garmin Connect Mobile App. Med LiveTrack-funktionen kan dina vänner och din familj följa dina cykelturer i realtid. Bjud in anhängare via e-post eller sociala medier, så kan de se din fart, distans, puls (tillval), kadens, kraft (tillval), och plats på kartan via Garmin Connect på en smartphone, dator eller surfplatta.

Aktivitetsprofil och användaranpassning: Anpassa datafält och enhetsinställningar beroende på vilken typ av cykelaktivitet du skall utföra. T.ex. träning och tävling eller väg- och mountainbike. Byt profil med ett enkelt svep över pekskärmen och enheten ställs om för att visa den data som du behöver för just den turen. När du kommer i mål visar 810 och 510 om du uppnått nya personliga rekord, jämfört med tidigare turer.

Väder: Få väderleksprognoser och varningar direkt i Edge 810 och 510 när de är ihopkopplade med en smartphone och Garmin Connect Mobile App. Denna funktion är användbar för längre turer, och låter din smartphone ligga säker och torr, medan väderdata du behöver kan läsas av i Edge.

Garmin Connect: All information från cykelturen kan du spara, dela och analysera – antingen för du över informationen direkt via Garmin Connect Mobile App eller via ANT+ när du kommer hem till din dator. När cykelturen laddats över till Garmin Connect kan dina anhängare se den i en av världens största online fitness communities. Du kan även hitta andra cykelturer och träningspass som lagras på Garmin Connect, och ladda ner dem till din smartphone, och sedan skicka dem direkt till din Edge-enhet – trådlöst. Rutterna kan du navigera efter och använda Virtual Partner®-funktionen på Edge för att mäta hur du presterar. Edge 510 och 810 kommer finnas tillgängliga i mars 2013. Edge 510 kommer ha ett rekommenderat cirkapris på från 2 845 kr och Edge 810 från 4 295 kr. Garmin Connect Mobile App kommer att finnas tillgänglig för gratis nedladdning på App Store och i Google Play i februari 2013.