Ständigt ansluten LTE-uppkopplad dash cam ger förare trygghet – oavsett om de sitter vid ratten eller har lämnat sitt fordon

Ha full koll på ditt fordon dygnet runt med Garmin Dash Cam Live

Garmin lanserar idag nya Garmin Dash Cam Live, en ständigt ansluten1 LTE dash cam2som gör att du får tillgång till bilder i realtid från din bil. Då du köper ett LTE-abonnemang kan du använda appen Garmin Drive för att få åtkomst till allt som finns inom synhåll för din Dash Cam Live inne och runt om ditt fordon. Du får också larm vid stöld eller andra incidenter3 då du har parkerat ditt fordon och lämnat platsen. Kameran spelar in 1440p HD-video med ett brett 140-graders objektiv och Garmin ClarityHDR-optik för att ge dig tydliga detaljrika bilder, både dag och natt, som kan fungera som vittnesmål vid en potentiell incident.

“Vi är glada över att nu kunna erbjuda vår första LTE-uppkopplade dash cam, så att förare kan få tillgång till sin färdkamera utan att behöva begränsas av Wi-Fi-uppkoppling” säger Dan Bartel, global försäljningschef på Garmin. “På samma sätt som populära säkerhetskameror vid ytterdörren kan ge dig en vy runt din ytterdörr kan Garmin Dash Cam Live vara ditt ögonvittne dygnet runt och därmed ge dig både säkerhet och en ökad situationsberedskap. Känn dig trygg oavsett om du parkerar bilen utanför en arena eller om du lämnar din cab på stranden.”

Med Dash Cam Live sparas videoklipp automatiskt online under 24 timmar i vårt säkra Vault och du får åtkomst till dem via appen Garmin Drive. Kameran är ständigt påslagen, vilket innebär att den automatiskt spelar in och sparar videor av incidenter. Den loggar också tid, datum och position på sparade videos med hjälp av inbyggd GPS. Tack vare LTE-uppkopplingen är Dash Cam Live överlägsen dash cams av standardmodeller, då du inte behöver ha Wi-Fi® -uppkoppling för att dela ett videoklipp.

Trygghet bakom ratten

Du kommer att uppskatta alla de användbara funktioner som finns i denna dash cam, bland annat möjligheten att kunna styra kameran med rösten4. Genom att uttala kommandon kan du spara video, stoppa och starta inspelning, ta stillbilder och ännu mer, samtidigt som du behåller händerna på ratten. Oavsett vilken typ av förare du är så har du nytta av varningar5 för frontalkollision, filbyte samt aviseringar om fartkameror för att få en ökad situationsberedskap och främja en säkrare körning.

Dash Cam Live har en tålig och robust design. Den är framtagen för att klara allt den kan komma att utsättas för i en bil, inklusive direkt solljus och höga temperaturer. Ett microSD-kort ingår så det är enkelt att bara montera kameran och ge sig ut så snart du tagit den ur sin förpackning.

För att ta del av de uppkopplade funktionerna i denna LTE-uppkopplade dash cam krävs ett månadsabonnemang på Vault i Garmin Drive-appen. Kostnaden för dessa abonnemang startar på 120 kronor per månad och möjliggör uppkopplade funktioner dygnet runt, inklusive bilder i realtid, positionsspårning, stöldlarm, aviseringar till nödkontakter, funktioner för fordonsövervakning och möjligheten att spara videoklipp upp till 30 dagar.

Garmin Dash Cam Live finns tillgänglig nu och har ett rekommenderat cirkapris på 4 899 kronor. Besök Garmin.se för mer information.

1För anslutning som alltid är på krävs ett aktivt LTE-abonnemang. Se täckningsområde för LTE. Aktivera ett abonnemang med Garmin Drive-appen på din kompatibla smartphone.

2I vissa jurisdiktioner är användning av den här kameraenheten reglerad eller förbjuden. Det är ditt ansvar att känna till och följa gällande lagar och sekretessrättigheter i jurisdiktioner där du planerar att använda enheten.

3Ett aktivt LTE-abonnemang krävs; svissa fordon kräver en kabel för konstant strömförsörjning (köps separat)

4Tillgängligt för engelska, tyska, franska, spanska, italienska och svenska

5Vissa omständigheter kan försämra varningsfunktionen. Besök Garmin.com/warnings för mer information. Varningar för trafikljus och fartkameror är inte tillgängligt i alla regioner.