Garmins® presenterar dēzl™ 570 och 770 de mest avancerade lastbilsnavigatorerna någonsin och nya backkameran BC 30™

Garmin presenterar nu sina hittills mest avancerade lastbilsnavigatorer, dēzl 570 och dēzl 770. De nya modellerna har 5 och 7 tum stora skärmar och sitter i en stabil hållare. dēzl 570 och 770 har flera nya funktioner för lastbilsförare som Easy Route Shaping, intressanta platser poängsatta av yrkeschaufförer, lättinställda lastbilsprofiler och kommunikation med headset (endast dēzl 770). De nya enheterna har också Garmins senaste funktioner som Real Rirection, Digital Traffic, UpAhead och Foresquare-data. De är även kompatibla med Garmins nya backkamera BC 30.

Varje år råkar tusentals förare ut för olyckor när de backar eftersom de inte kan se bakåt i sina fordon. Genom att göra det möjligt att koppla in backkamera i flera av Garmins navigatorer kan nu fler välja att köpa till BC 30 och få bättre sikt bakom bilen.

– De nya dēzl 570 och 770 är designade för att möta behoven hos lastbilschaufförer och ta itu med de unika utmaningar de står inför på vägen, säger Thiemo Weinschenk, produktchef för Garmin PND.

– Genom att kombinera Garmins ledande navigering med nya dedikerade funktioner för lastbilsförare, är dessa enheter våra bästa hitintills med nya funktioner som Easy route shaping, serviceloggning och möjlighet att ansluta backkamera.

Med de 5 och 7 tum stora skärmarna och en kraftfull högtalare ser och hör du tydligt vägledning och annan relaterad information. Med den nya förenklade lastbilsprofilen1 skriver du in din lastbils storlek och vikt för att få vägalternativ som passar just din lastbil. Om enheten sedan flyttas till ett annat fordon är det bara att trycka på en knapp för att byta till en anan profil med andra dimensioner. Med easy route shaping kan du ändra din rutt för att inkludera nya vägar eller städer.

Nya dēzl hjälper dig också att hitta lastbilsvänliga stopp som har betygsatts av andra förare med TruckDown. Enheterna har miljontals intressanta platser från Foursquare inkl restauranger, hotell och mycket mer. Du har också möjlighet att dokumentera din lastbils servicehistorik inkl. oljebyten, däckens körsträcka och verkstadsservice.

Garmins senaste funktioner ger mer exakt vägledning än någonsin tidigare. Real Directions guidar dig genom att använda kända landmärken som byggnader, trafikljus och stoppskyltar för att ge dig anvisningar. Nya dēzl har även funktioner som röstaktiverad navigation, Activ Lane Guidance, Photo Real och Bird junction wiev. Vid sidan av kartan visas ständigt information om närliggande platser som restauranger, bensinstationer och rastplatser.

dēzl 570 och 770 har båda Bluetooth och kan kopplas ihop med en smartphone för ytterligare funktioner. Med Smartphone Link app2 får du information om lediga parkeringar, väder och bilder från trafikkameror. De förinstallerade kartorna har lastbilsrelaterad information såsom brohöjder, skarpa kurvor, viktbegränsningar mm. Dessutom ingår fri uppdatering av karta och trafikinformation3.

Båda modeller är kompatibla med Garmins BC 30 trådlösa backkamera, så du enkelt kan upptäcka fordon, fotgängare och andra hinder bakom ditt fordon när du backar. Om kameran är ansluten till backljuset visas bilden automatiskt varje gång du lägger i backen och går automatiskt tillbaka till navigationsläge när du lägger i en annan växel igen. Om inte räcker det med en enkel knapptryckning för att växla mellan kamera och navigationsläge.

dēzl 570 och 770 beräknas finnas tillgänglig i mars 2015 till ett rekommenderat cirkapris på 4 599: - för dēzl 570 och 3 799: - för 770. Backkameran BC 30 kommer kosta 1 599: -

För mer information besök www.garmin.se

1 Stöds inte i alla länder

2 Bluetooth -kompatibel smartphone krävs. Kontakta din mobiloperatör för mer information om avgifter och roamingavtal. Ej tillgängligt i alla områden. Prenumeration krävs.

3 Livstids kartuppdateringar berättigar dig till kartuppdateringar då dessa görs tillgängliga av Garmin under en kompatibel Garmin-produkts livstid eller så länge som Garmin tar emot kartdata från sin tredjepartsleverantör, vilket som må vara kortast. Ej överförbart till annan Garmin-produkt. För fullständiga villkor se www.garmin.com/numapslifetime. Ytterligare minne (inköp krävs) kan bli nödvändigt vid framtida kartuppdateringar.

Livstids trafik gäller under hela din trafikmottagares livstid eller så länge Garmin tar emot trafikinformation från sin trafikleverantör, vilket som må vara kortast. Med en trafikmottagares livstid avses den period trafikmottagaren (a) har den tekniska kapacitet som krävs för att ta emot aktuell datatrafik och (b) fungerar utan omfattande reparationer. Trafikinformation finns ej tillgängligt i alla områden.