Garmin® tecknar avtal om att förvärva Interphase™ tillverkare av framåtseende ekolod

Garmin meddelar idag att man har undertecknat ett avtal om att förvärva Interphase Technologies Inc., en privatägd skapare och tillverkare av avancerad bottenscanningsteknik för framåtseende ekolod, som har sitt huvudkontor i Soquel, Kalifornien. Affären beräknas vara slutförd inom de närmaste 30 dagarna, och därigenom möjliggörs en expansion av Garmins redan breda portfölj av marina produkter, speciellt inom den del som handlar om ekolodsteknik.

– Interphases teknik är ett betydelsefullt komplement till Garmins växande marina affärssegment, säger Garmins VD och operativa chef, Cliff Pemble.

– Liksom Garmin, delar Interphase vår passion för utveckling och service, och vi känner att denna affärsuppgörelse ytterligare fastställer vårt engagemang på den marina marknaden. Genom att lägga till Interphases kunskap och teknologi till Garmin familjen, tror vi att vi kan utvidga våra expertisområden till produkter som väsentligt kan förbättra båtförarens upplevelse på vattnet.

– Vi är mycket glada att kunna samla våra krafter tillsammans med Garmin, som vi alltid respekterat som en ledande leverantör inom marinelektronik, och vi ser fram emot att få integrera vår teknik i företagets marina produktserie, säger Interphase VD och styrelseordförande, Charles Hicks.

– Denna förändring kommer att utöka vår möjlighet att tillverka världsledande ekolodsteknik för alla våra kunder.

Interphase grundades 1986 och är kända för att vara pionjärer inom utvecklingen av avancerad bottenscanningsteknik för framåtseende ekolod. Denna teknik ger tillförlitliga ekolodslösningar för slutkonsumenten genom att ge seglaren, fiskaren, sök- och räddningsteamet och den traditionella båtföraren en virtuell bild av hur det ser ut under vattnet framför båten. Interphase har fram tills idag varit en av få tillverkare som tillhandahåller framåtseende ekolodsteknik, en beprövad och ovärderlig hjälp till ökad medvetenhet för båtförare av alla typer. Denna teknik kan hjälpa båtföraren att på ett säkert sätt ta sig igenom dimmiga kanaler och hjälpa till att upptäcka sanddyner och rev samt stenar och grund som inte finns utmärkta på sjökortet.

Både Garmin och Interphase har varit föregångare vad gäller utveckling och uppfinningsrikedom inom den marinelektroniska industrin. Introduktionen av Garmins multifunktions touchskärmar år 2007 revolutionerade sättet man som båtförare kan använda en multifunktionsdisplay. 2011 introducerade Garmin sin GSD 26, ekolodsmodul med CHIRP-teknik på marknaden och tog därmed avancerad målsökningsteknik till en helt ny nivå.

Interphase kommer att drivas som Garmin Santa Cruz, Inc. och blir ett dotterbolag under Garmin Ltd. Nyckelfunktioner kommer att finnas kvar och utveckling och forskningsarbete kommer att fortskrida på huvudkvarteret i Soquel, Kalifornien. Finansiella villkor för förvärvet kommer inte släppas.