Garmin® presenterar Vector 2 och Vector 2S Kraftmätare med helt nydesignade pedalpodar.

Garmin presenterar nu Vector 2 och Vector 2S – en utveckling av Garmins innovativa pedalbaserade kraftmätare. Liksom dess föregångare Vector mäter Vector 2 och Vector 2S kraften direkt i pedalen där kraften appliceras för ett tillförlitlig och exakt resultat. Med en helt nydesignad pedalpod och en LED-diod som ger blinkande indikationer vid installation och underhåll kan du installera och flytta din kraftmätare mellan olika cyklar enkelt och helt utan krångel. Vector S kan uppgraderas till dubbelavkännande Vector 2 för att få vänster och höger balans samt cyklingsdynamik1. Har du en vanlig Vector idag kan du även uppgradera till Vector 2 med hjälp av ett uppgraderingskit.

– Introduktionen av Vector och Vector S har gjort kraftmätning tillgänglig för cyklister på alla nivåer, säger Andrew Silver, produktchef för Garmin Fitness.

– Genom att designa om pedalpoden och ta bort brickorna, lägga till en LED-diod och erbjuda den mest avancerade mätmetoden för träning har vi gjort det enklare än någonsin för cyklisten att installera, underhålla, uppgradera och mäta kraften med hjälp av Vector 2 och Vector 2S.

Vector 2 är en dubbelavkännande, pedalbaserad kraftmätare som mäter kraft, kadens, balans mellan vänster/höger och cyklingsdynamik. Med cyklingsdynamik kan du analysera dina specifika styrkor och svagheter genom att se hur du belastar under hela pedalvarvet och hur belastningsytan (in/utsida) på pedalen ser ut. Du ser också hur länge du sitter och står under en cykeltur och kan på så sätt mäta effektiviteten i olika positioner.

Den prisvärda enkelavkännande Vector 2S mäter kadens och kraft på den vänstra pedalen för att uppskatta den totala effekten. Genom att mäta nedböjningen i pedalspindeln i din pedal och jämföra det med en fabrikskalibrering kan Vector 2S uppskatta hur mycket kraft som appliceras på pedalen. Vill du vid ett senare tillfälle uppgradera till en dubbelavkännande Vector 2 kan du köpa till en avkännande högerpedal.

Under din cykeltur skickas all data till en kompatibel Edge® cykeldator, Forerunner® multisportklocka eller annan ANT+®- kompatibel enhet för avläsning. Dessutom kan du analysera dina rundor, planera dina rutter, hämta kostnadsfria träningspass och dela din data på Garmin Connect™.

Vector 2 och Vector 2S beräknas finnas tillgängliga i juni 2015 till ett rekommenderat cirkapris på 14 399: - respektive 8 699: -. Extra högerpedal till Vector S kostar 6 699: -

1 Data och cyklingsdynamik som presenteras kan begränsas av huvudenheten. En komplett lista över tillgängliga datafält finns i manualen som du hittar på Garmin.se.