Garmin® presenterar Forerunner® 225 en löparklocka med integrerad pulsmätare från Mio

Garmin presenterar nu Forerunner 225, vår första löparklocka med GPS som mäter pulsen direkt på handleden. Forerunner 225 har en färgskärm med snygg grafik som visar dina pulszoner och slag per minut samt en inbyggd accelerometer som registrerar både distans och tempo när du springer på löpband utan att du behöver koppla till en separat footpod. För att hjälpa dig att hålla dig aktiv mellan träningspassen mäter den även din dagliga aktivitet; steg, kalorier och distans. En rörelsestapel med vibrationsalarm påminner dig när du varit inaktiv för länge och mäter din sömn på natten.

– Efter mer än 10 års utveckling av GPS-klockor är vi väldigt glada att tillsammans med Mio nu kunna presentera vår första enhet med handledsbaserad pulsmätare, säger Andrew Silver, produktchef för Garmin Fitness.

– Att mäta och analysera puls är bekvämare och enklare än någonsin med nya Forerunner 225. Den tydliga färgskärmen hjälper löpare att utvärdera och anpassa sin träning så de kan fokusera på själva löpningen.

– Vi är mycket stolta över vårt samarbete med Garmin. När det ledande varumärket inom GPS samarbetar med det ledande varumärket inom handledsbaserad pulsmätning är det en seger för idrottare på alla nivåer, säger Liz Dickinson, VD för Mio Global.

– Fler och fler idrottare inser hur viktig pulsmätning är och den har blivit ett måste i bärbar teknik.

Så här fungerar det

Forerunner 225 mäter pulsen på handleden med hjälp av en inbyggd optisk sensor som lyser igenom din hud och mäter mängden ljus som kommer tillbaka. När blodet pumpar genom handleden känner sensorn av förändringarna i ljusstyrkan. En avancerad filtreringsprocess används för att fastställa en tillförlitlig och korrekt hjärtfrekvens. Dessutom finns en tätning på baksidan av klockan som stänger ute omgivande ljus för en mer korrekt pulsmätning.

Enkelt att läsa av och förstå

Forerunner 225 visar en färgglad graf med din puls och pulszon så att du enkelt kan följa träningsprogram med bestämda tider eller sträckor inom en specifik zon. Det grå, blå, gröna, orange och röda området på skalan visar dig om du är i uppvärmningen, lätt, konditionsträning, tröskelträning eller max pulszon. Zonerna är förinställda baserat på din åldersbaserade maxpuls men kan också anpassas direkt på klockan eller i Garmin Connect™.

Aktiv och uppkopplad

Forerunner 225 är även en aktivitetsmätare som uppmuntrar dig att hålla dig aktiv under hela dagen. Den räknar steg, kalorier och distans och en rörelsestapel med vibrationslarm påminner dig om att det är dags att röra på sig då du varit stillasittande för länge. Den mäter även din sömnkvalitet då du sover.

Den är vattentät ner till 50 meter och har en batteritid på upp till fyra veckor i klockläge med aktivitetsspårning och upp till tio timmar med GPS och pulsmätare påslagen. Inomhus används den inbyggda accelerometern så att du får exakt avstånd och tempo utan att behöva ansluta en separat footpod. Du kan skapa anpassade träningspass eller ladda ner kostnadsfria träningsplaner på Garmin ConnectTM, skicka över dem till din klocka och få en coach-liknande guidning.

På Garmin Connect i din dator eller i din kompatibla smartphone1 kan du även spara, planera och dela aktiviteter på sociala medier och använda LiveTracking för att låta vänner och familj följa dig i realtid.

Forerunner 225 beräknas finnas tillgänglig i juni 2015 till ett rekommenderat cirkapris på 2 999: -

1 För kompatibla telefoner, se www.garmin.com/BLE