Garmin® presenterar Dash Cam™ med automatisk händelsedetektering

Garmin® presenterar Dash Cam™ med automatisk händelsedetektering

Garmin presenterar Garmin Dash Cam, en high-definition kamera som monteras i fordonets vindruta och filmar vägen framför dig medan du kör. Väl installerad är kameran helt automatisk: Den startar inspelningen när motorn startas och stannar när motorn stängs av1. Den integrerade G-Sensorn känner automatiskt av incidenter, som kraftig inbromsning eller kollision, och sparar relevanta videofiler. Dash Cam finns både med och utan GPS. GPS-mottagaren tidsstämplar och geotaggar all film så att du kan se exakt när och var händelsen inträffat.

– Garmin Dash Cam är som ett ögonvittne som aldrig missar en incident och som visar vad som hänt på vägen, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.

– Den är helt automatisk och ger föraren sinnesfrid att veta att eventuella händelser som kan inträffa kommer att fångas på bild.

Dash Cam filmar med 1080p, 720p eller WVGA i en kontinuerlig videoslinga på det medföljande 4 GB microSD™ kortet. Vill du ha större minne kan du byta ut kortet till ett större (upp till 32 GB). När en incident inträffar – som en hård inbromsning eller kollision känner den inbyggda G-sensorn det och Dash Cam sparar automatiskt filmen från händelsen inkl. en stund innan och efter så att du får en fullständig dokumentation av händelsen. Alla filmklipp stämplas med position, datum, tid, hastighet och körriktning1. Den inbyggda mikrofonen spelar in ljudet i bilen om du vill.

Färgskärmen på 2,3 tum gör det enkelt att placera kameran i bilen och du kan även se videon direkt i enheten. Dash Cam är enkel att montera med hjälp av den medföljande sugkoppen för vindruta samt strömkabel. Vill du dokumentera skador på bilen efter en olycka är det enkelt att ta loss den från vindrutan.

Garmin Dash Cam 10 (utan GPS) har ett rekommenderat cirkapris på 1 899: - och Garmin Dash Cam 20 (med GPS) har ett rekommenderat cirkapris på 2 199: -. Bägge beräknas finnas tillgängliga i februari 2014.

1Garmin Dash Cam måste vara ansluten till ett eluttag som slås på när bilen startas och av när bilens motor slås av för att denna funktion skall fungera.

2Endast på Garmin Dash Cam 20.