Garmin® passerar en milstolpe: 100 miljoner enheter sålda

Garmin® passerar en milstolpe: 100 miljoner enheter sålda

Garmin meddelar idag att man har sålt mer än 100 miljoner produkter till bilister, piloter, båtägare, löpare, cyklister, golfare, vandrare, jägare och geocachare – personer som alla litar på Garmin som ett hjälpmedel för att hitta rätt väg.

– Detta är en enorm milstolpe för Garmin. På bara 23 år har vi gått från ett nystartat företag till ett globalt känt varumärke som fortsätter att expandera genom att skapa nya marknader och produktkategorier med fokus på navigation, säger Cliff Pemble, VD på Garmin International.

– Det är våra medarbetare och kunder som har gjort denna bedrift möjlig. Garmin har förmånen att ha medarbetare som är passionerade, med förmågan att tänka stort och som genomför sina idéer på ett framgångsrikt sätt. Våra kunder brinner för sina intressen och den feedback de ger oss på de enheter som de använder är avgörande för att vi skall kunna leverera nya produkter som gör deras aktiviteter säkrare, bättre och roligare.

Garmin grundades 1989 av en liten grupp ingenjörer med en stor idé: att GPS-teknik skal kunna utnyttjas av vanliga konsumenter, både i arbetet och på fritiden. 1991 sålde Garmin sin första GPS-enhet och sex år senare, 1997 hade 1 miljon enheter sålts. Hastigheten har ökat och nu är vi alltså uppe i 100 miljoner.