Garmin® lanserar ny GPS för motorcyklister – zūmo 390LM

Garmin® lanserar ny GPS för motorcyklister – zūmo 390LM

Garmin lanserar nu zūmo 390LM, en GPS-navigator särskilt framtagen för motorcyklister. Navigatorn hjälper dig att hitta rätt, både på väg och i terräng och kan enkelt monteras både på motorcykelstyret och i bil. På så vis kan du alltid ha med din navigator, oavsett fordon. zūmo 390LM har en pekskärm som kan användas både i direkt solljus och i dåligt väder och den fungerar även när du har handskar på.

– Med zūmo 390LM får föraren välkända Garmin-funktioner som Service Log för registrering av servicehistorik, filassistans med Junction View och Trackback®, men även förbättrad Blutooth®-funktionalitet, säger Dan Bartel, försäljningschef på Garmin International.

– zūmo 390LM har även en ny funktion för körning på kurviga vägar och Tire Pressure Monitor Sensor för kontroll av däcktryck i realtid. Navigatorn är lätt, enkel att montera, har kartor med livstidsuppdateringar1 och fungerar under tuffa väderförhållanden (IPX 7).

Telefonsamtal och körinstruktioner direkt
i hjälmen

zūmo 390LM är det senaste tillskottet till Garmins populära
Motorcykel-serie. zūmo 390LM har trådlös Bluetooth-teknik som gör det enkelt för
dig att ansluta zūmo-navigatorn till din mobiltelefon och ett
Bluetooth-aktiverat headset eller hjälm (säljs separat). På så vis kan du ringa
och ta emot samtal på språng, utan att behöva ta av dig handskar och hjälm. zūmo
390LM kan överföra röststyrd navigering till ditt kompatibla headset eller
hjälm (säljs separat). Du håller sig alert genom de talade körinstruktionerna
och kan hålla fokus på vägen och njuta av åkturen. För att se mer av zūmo
390LM, besök: www.garmin.com/zumo.

Däcktryckskontroll med Tire Pressure Monitor Sensor (TPMS)

zūmo 390LM är den första navigatorn i Garmins Motorcykel-serie som är kompatibel med den nya integrerade Tire Pressure Monitor Sensor2(TPMS). Med hjälp av sensorer vid varje däck kan trycket enkelt övervakas med hjälp av zūmo-displayen. En TPMS-sensor krävs för varje däck, systemet kan arbeta med upp till fyra däck oavsett konfiguration. Funktionen Service Log gör det möjligt för cruising-entusiaster att registrera datum, körsträcka och typ av underhåll som utförs på deras motorcyklar. Körsträckan för däcken, däckbyten, däcktryck, rengöring av kedja, oljebyten, nya tändstift med mera – zūmo håller ett register över all service och underhåll motorcykeln gått igenom.

Pekskärm för navigation oavsett väder

Oavsett om du kör en ljus sommardag eller en mörk kväll, har zūmo 390LM mc-vänliga funktioner som underlättar åkturen. Med en ny funktion för körning på kurviga vägar låter zūmo 390LM dig välja och navigera efter rutter på slingrande vägar ända fram till slutdestinationen. Den stora färgskärmen med pekfunktion har ett hölje som står emot UV-strålar och bränslespill. zūmo 390LM ger talade instruktioner och berättar för dig när det är dags att svänga, uttalar gatunamn och ger instruktioner såsom ”sväng höger vid kiosken på hörnet” via det inbyggd hörlursuttaget eller via en kompatibel Bluetooth-hjälm eller headset.

Enkelt att planera nästa resa

I och med att zūmo 390LM är kompatibel med Garmins gratisprogram BaseCamp™ är det enkelt för dig att planera din resa. I Basecamp kan du skapa rutter och waypoints i din dator för att sedan föra över dem till din zūmo och på så vis även dela med dig av intressanta platser längs färden.

Kartor, uppdateringar och filassistans

I zūmo 390LM ingår livstids kartuppdatering med information om intressanta platser som restauranger, sjukhus, bensinstationer, bankomater mm. Med det enkla sökfältet blir det lätt att söka upp och hitta intressanta platser. zūmo 390LM har även en indikator för hastighetsbegränsningar och avfartsinformation som visar bensinstationer, affärer och restauranger inför kommande avfarter. Med Trackback-funktionen blir det enkelt att hitta tillbaka samma väg hem som du kom. Filassistans med Junction View guidar dig till rätt körfält inför kommande svängar och avfarter och gör det enklare att navigera. Junction View visar realistiska bilder på korsningar med vägskyltar och pilar på hur du skall köra för att ligga i rätt körfält.

zūmo 390LM finns tillgänglig nu, till ett rekommenderat pris på 4 695 kronor.

1 Livstids kartuppdateringar berättigar dig till att få de kartuppdateringar som Garmin gör tillgängliga under hela GPS:ens livstid och så länge som Garmin emottar kartdata från sin tredjepartsleverantör, vilket som må vara kortast . Kan ej föras över till en annan Garminprodukt. Se www.garmin.com/numapslifetime för kompletta villkor. Ytterligare minneskort (köps separat) kan bli nödvändigt för kommande kartuppdateringar.

2 En sensor krävs för varje hjul; ventilspindlar finns endast i metall. Ej avsedd för bil.