Garmin lanserar två nya GPS-navigatorer för cykel – Edge Touring och Edge Touring Plus

Garmin presenterar nu Edge Touring och Edge Touring Plus, två GPS-navigatorer framtagna för touring-cyklister, pendlare och mountainbike-cyklister. Edge Touring guidar dig med tydliga instruktioner och kommer förladdad med kartor särskilt framtagna för cyklister. Du kan planera och ladda ned din cykelrunda med Garmin Connect™ eller Garmin Adventures, men även be Edge Touring om förslag på cykelrundor. Du kan välja mellan tre lägen; Cykling, Touring cykling och Mountainbike och på så vis få fram den bästa rutten. Edge Touring guidar dig sedan fram till slutdestinationen via de mest lämpliga vägarna och cykelbanorna. Med den nya funktionen för rundturer kan du förse Edge Touring med information om hur långt du vill cykla och sedan få förslag på upp till tre olika rundor att välja mellan, inklusive information om rundornas distans och höjdprofil. För att läsa mer om Edge Touring och Edge Touring Plus, besök: http://bit.ly/1c0HXyD

Designad för navigation på cykel

Edge Touring är robust och vattentålig (IPX7 klarar en meters djup under 30 minuter) och har en 2,6 tums pekskärm som fungerar bra även i regn och med handskar. Enheten väger mindre än 100 gram och är enkel att montera på styret. Det uppladdningsbara batteriet har en batteritid på upp till 17 timmar, och med ett externt batteri kan användningstiden förlängas med upp till 20 timmar. Edge Touring förser dig med information om hastighet, genomsnittshastighet, maxhastighet, distans med mera. Du kan välja att visa mellan 1 och 10 fält på en tydlig anpassningsbar skärm och navigatorn levereras med ett cykelfäste som lätt kan flyttas mellan olika cyklar.

– Våra nya cykel-navigatorer är perfekta för alla de som tycker att cykeln betyder frihet, äventyr och ett sätt att leva. Navigatorerna är lätta att installera och använda och de är förladdade med kartor särskilt framtagna för cyklister, säger Andy Silver, Produktchef för Garmin Fitness.

– Med Garmin Edge Touring och Edge Touring Plus kan cyklisten navigera tryggt och säkert till sin destination.

Återupplev din cykeltur

Edge Touring spelar in hur långt, snabbt och var du har cyklat, på så vis kan du återuppleva cykelturen och även dela med dig av färdinformationen när den har laddats upp till Garmin Connect. Du kan dela dina egna turer, söka efter turer som andra har cyklat i Garmin Connect och leta efter äventyr i Garmins Basecamp™. Du kan även skapa egna banor i Garmin Connect och skicka dem direkt till din Edge Touring.

Edge Touring Plus – Premiumnavigatorn för cyklister

Utöver alla de specialfunktioner som finns i Edge Touring är Edge Touring Plus kompabilel
med pulsmätare från ANT+™ och har en barometisk höjdmätare för information om exakt höjd, lutning, upp- och nedstigning.

Pris och tillgänglighet

Edge Touring och Edge Touring Plus beräknas finnas tillgängliga under hösten 2013, till ett rekommenderat cirkapris på 2 395:-, respektive 2 895:-.