Nya klockliknande dykdatorer med luftintegration förstärker Garmins växande lineup av innovativa produkter för dykare, både ovan och under vattnet.

Garmin lanserar sin nya generation av ekosystem för dykare - Descent MK2-serien och Descent T1 sändare

Garmin lanserar idag dykdatorerna Descent® Mk2 och Descent Mk2i samt sändaren Descent T1, nästa generations uppsättning av dykprodukter som är fullspäckade med funktioner som passar både under vatten och ovan vattenytan. Descent Mk2i dykdator i klockformat paras ihop med sändaren Descent T1 via Garmin SubWaveTM för att kunna informera dykaren om tanktryck1. SubWave är ett nytt revolutionerande ekolodsbaserat kommunikationssystem som erbjuder utökad räckvidd och pålitlighet jämfört med traditionella luftintegrerade system. Descent Mk2 och Descent Mk2i har en större skärm, en vattentät induktiv knappteknologi, anpassningsbara datafält vid dykning och ännu mer. Förutom allt detta innehåller den alla de populära funktioner som finns i Garmins smartwatches, vilket gör den till den mest sofistikerade och uppkopplade dykdatorn i klockformat som finns på marknaden idag.

“Med premiumfunktioner för äventyr både ovan och under vatten samt avancerad luftintegrering är Descent Mk2i och Descent T1 utrustning som blir svårt att klara sig utan,” säger Dan Bartel, global försäljningschef på Garmin. “Genom att utnyttja vårt kunnande inom marin ekolodsteknologi kan vi utveckla vår egen SubWave ekolodsteknologi som sätter standard för utökad räckvidd och pålitlighet för det community som finns inom dykning.”

Dykdatorn Descent Mk2i kan mäta tanktrycket för upp till fem hopparade Descent T1-sändare samtidigt (var och en köps separat) via SubWave ekolodsbaserade datanätverk så att du som dykare kan se tanktryck, tid som återstår med luft, pågående förbrukningshastighet av luft. Då det även är möjligt att mäta andra dykares extra tankar inom ett avstånd på 10 meter är Descent Mk2i och Descent T1 idealisk för instruktörer.

Descent Mk2-serien har stöd för flera olika dyklägen för single eller multigas dyk (inklusive nitrox, trimix och 100% O2), mätare, apnea, apnea jakt och CCR. Klockorna har en undervattens 3-axlad compass och visar djup, dyktid, temperatur, NDL/TTS, stigning/sänkning hastighet, gas mix, PO2, N2 loading, dekompression/säkerhetsstop information, tid på dagen och ännu mer. Denna data syns på en tydlig 4” färgskärm som kan avläsas i solljus och som är 36 procent större än Descent Mk1.

Då du befinner dig på land kan Descent Mk2 och Mk2i användas som en förstklassig smartwatch med GPS för multisport. Den har multi-GNSS stöd och handledsbaserad pulsmätning2 och ett flertal sportprofiler som till exempel golf, där du får bankartor i fullfärg för fler än 42 000 banor världen över. Den har också smartwatch-funktioner som aviseringar om samtal, sms och kalenderaviseringar och ännu mer3 direkt på handleden, Garmin Pay™ för kontaktlösa betalningar4, musiklagring med kompatibla musikleverantörer5 och pulsoximeter6 för att mäta syremättnad i blodet.

Dykare är automatiskt inloggade vi den nya kostnadsfria appen Garmin Dive™ app7, som erbjuder en detaljerad analys av varje dykaktivitet. Här inkluderas både maximalt djup, bottentid samt en karta som visar både start- och slutpunkter8. Använd utforskarfunktionen i appen för att söka igenom fler än 2 700 dyksiter runt om i världen. Klockan är också förprogrammerad med hundratals dyksiter där du kan se var vrak och rev ligger. Du kan också ta del av tidvattensinformation så att du vet när det är bäst att utforska en specifik plats.

När du är på land och enheten är hopparad med en Garmin inReach® satellitkommunikatör9 kan du snabbt och enkelt skicka och ta emot meddelanden via Descent Mk2 eller Mk2i och även utlösa ett interaktivt SOS8, om så skulle behövas. Skydda enheten genom att använda vårt nya dykfodral för inReach Mini (köps separat) och känn dig trygg då du dyker.

Descent Mk2 och Descent Mk2i har en batteritid på upp till 16 dagar i smartwatchläge och upp till 80 timmar i dykläge. Descent Mk2i har en batteritid på upp till 32 timmar då den är hopparad med Descent T1. Sändaren T1 är djuptestad enligt 11 ATM10 och har en batteritid på upp till 110 timmars dyktid med CR123-batterier, som kan bytas av användaren. Båda dessa versioner av våra nya dykdatorer finns tillgängliga nu till ett rekommenderat cirkapris från 14 699 till 16 559 kronor. Descent T1 är beräknad att finnas tillgänglig sent under fjärde kvartalet 2020 och har ett rekommenderat cirkapris på 4 499 kronor.

1 Dykdatorn Descent Mk2i behöver vara ihopparad med sändaren Descent T1 (var och en köps separat)

2Se Garmin.com/ataccuracy

3Då den är ihopparad med din kompatibla smartphone; se Garmin.com/ble

4Se vilka länder, betalningsnätverk och banker som det här fungerar med för närvarande.på Garmin.com/GarminPay/banks

5Ett premiumabonnemang hos en tredje parts musikleverantör kan krävas

6Det här är inte en medicinsk enhet och den är inte avsedd att användas vid diagnos eller övervakning av medicinska tillstånd, se Garmin.com/ataccuracy. Pulsoximetri är inte tillgängligt i alla länder.
7
Kräver app på din kompatibla smartphone som är ihopparad med Descent Mk2 eller Descent Mk2i

8GPS-spårning och satellitkommunikation fungerar inte under vatten.

9Ett aktivt satellitabonnemang krävs. I vissa jurisdiktioner är användning av satellitkommunikationsenheter reglerad eller förbjuden. Det är ditt ansvar att känna till och följa alla tillämpliga lagar i andra jurisdiktioner där enheten är avsedd att användas.10Se Garmin.com/waterrating