Alpha® 200i - första hundspårningsenheten med integrerad inReach® satellitteknologi

Garmin introducerar Alpha® 200i: Nästa generations hundspårning

Garmin presenterar idag Alpha 200i, den senaste generationens hundspårningssystem för jägare. Förutom den funktionalitet och kvalitet som fanns i dess föregångare, Alpha 100, har nya 200i förbättrad kapacitet gällande kartor, en större skärm på 3.5” som kan läsas i solljus, programmerbara knappar, är lättanvänd och ger en god användarupplevelse för användaren. Dessutom finns inReach satellitteknologi1 integrerat, vilket möjliggör tvåvägs-meddelanden och interaktiva SOS-aviseringar. Med denna enhet blir det enklare för jägare att fokusera på jakten.

“För sex år sedan förändrade Alpha 100 radikalt sättet som jägare spårar hundar. Då vi tog fram Alpha 200i arbetade vi i ett nära samarbete med jägare för att förbättra deras allra viktigaste verktyg, som många använder dagligen, i sitt arbete med hundarna. Resultatet är Alpha 200i med ett flertal viktiga förbättringar som gör stor skillnad för jägare” säger Dan Bartel, global försäljningschef på Garmin. “Säkerheten för jägare och deras hundar har alltid varit av största vikt med Garmins hundspårningssystem. Nu adderar vi även inReach-teknologi till Alpha 200i, vilket gör att våra kunder kan hålla kontakten med sin omgivning och familj via sms och live tracking, oavsett var de jagar.”

Alpha 200i har en stor kapacitiv 3.5” touchskärm och ger dig möjlighet att på ett användarvänligt sätt anpassa spårningsfunktioner via knappar, vilket gör det enkelt att använda enheten ute på jakt. Via pekskärmen kan du också konfigurera specifika jaktapplikationer samtidigt som den relevanta informationen som behövs för att avsluta en uppgift visas. Använd särskilda knappar på Alpha 200i för snabb åtkomst till dina favoritsidor, inklusive listor över hundar/hantering av grupper, topografiska TopoActive-kartor över Europa och ännu fler funktioner för en enklare hantering ute i skogen.

Med stöd för flera globala satellitnavigeringssystem och förbättrade kartmöjligheter blir det med Alpha 200i enklare att alltid känna till exakt position under jakten. Alpha 200i tar emot signaler från flera satellitsystem och ger därmed bättre positionering jämfört med om enbart GPS hade använts, framför allt märks skillnaden i utmanande terräng. Alpha 200i har förprogrammerade Garmin TopoActive-kartor över Europa och BirdsEye satellitbilder kan föras över direkt till enheten. Då Alpha 200i är ansluten till Wi-Fi® kan du hämta BirdsEye satellitbilder direkt till enheten för att få en detaljerad bild av din omgivning. Använd topografiska kartor för att få en mer detaljerad översikt över landskapet.

Då du befinner dig långt ute i skogen eller i områden med begränsad mobiltäckning ger Alpha 200i dig trygghet, då du alltid kan kommunicera via inReach satellitteknologi. Med 100% globalt Iridium® satellitnätverk kan du skicka och ta emot sms, navigera på rutten, registrera och dela jakten samt, om nödvändigt, skicka SOS för att få hjälp av GEOS, ett professionellt globalt övervaknings- och responscenter som är tillgängligt dygnet runt – direkt från Alpha 200i eller annan kompatibel enhet (en aktiv prenumeration på satellitabonnemang krävs). För att göra det ännu enklare så kan du trådlöst koppla upp dig mot appen Garmin Explore™ i din mobila enhet för att skriva och se kartor.

Använd antingen traditionell kompass eller den nya funktionen Pro-vy, där du direkt ser var hunden befinner sig. Systemet ger positionsuppdateringar varje 2,5 sekunder för upp till 20 aktiva hundar, så även om hunden är skymd av träd eller befinner sig långt bort, kan du med en snabb blick se hundens position i närapå realtid. Alpha 200i kan lagra och dela fler än 20 hundar med inaktiv status, så om du har flera hundar som roterar på jakten kan du enkelt ordna in dem i grupper och behöver inte längre lägga till eller ta bort dem inför jakten. Då enskild hund eller grupp av hundar inte används så inaktiverar du aktuellt hund-ID eller grupp.

Alpha 200i ingår i Garmins ekosystem, där du kan spåra dina hundar från bilen, handleden eller på andra sätt tack vare den trådlösa uppkopplingen mot produkter såsom navigatorn Garmin DriveTrack™ 71, Garmins robusta smartwatches fēnix®, Instinct® och andra kompatibla enheter. Dessutom kan du använda både appen och hemsidan för Garmin Explore för att hantera spår, rutter och waypoints samt se statistik

Räckvidden är upp till 14.5 km (beroende på terräng) och batteritiden för Alpha 200i är upp till 20 timmar; 15 timmar med inReach-teknologi aktiverat. Alpha 200i är vattenklassad enligt IPX72.

Alpha 200i kan köpas som paket med hundenheten T 5 och kommer att finnas tillgänglig under Q2 2020 till ett rekommenderat cirkapris på 10 999 kronor. Om du redan har ett kompatibelt T 5-halsband kan du köpa handenheten Alpha 200i till ett rekommenderat cirkapris på 8 899 kronor.

1I vissa områden är användning av satellitkommunikationsenheter reglerad eller förbjuden Det är användarens ansvar att känna till och följa de lagar som gäller på de platser där enheten är avsedd att användas.

2Se Garmin.com/waterrating för mer information.