Helena Åsbrink, Chef för Operations på Galderma i Uppsala berättar om planerna för ny produktutveckling, ny fabrik, 120 nya jobb och ökad kapacitet.

Galderma investerar över 2 miljarder i Uppsala

• 120 nya jobb inom biomedicin/ life science skapas de närmaste två åren då Galderma storsatsar
  • Nya produkter för den globala marknaden ska utvecklas och produceras i Uppsala och en ny fabrik byggs

Galderma satsar nu drygt 2 miljarder på sin Uppsala-anläggning där det idag bland annat utvecklas och tillverkas estetiska injektionslösningar, så kallade fillers, under varumärket Restylane.

-Vi planerar för att öka produktionsvolymerna från dagens 7 miljoner enheter per år till mer än det tredubbla om några år och kommer därför bygga en till fabrik”, sägar Helena Åsbrink, Head of Operations Uppsala. ”120 nya jobb kommer skapas här de närmaste åren och vi kommer rekrytera projektledare, ingenjörer, biokemister och även inom produktutveckling, regulatory och till våra Biolabb.

För att möta den högre efterfrågan av företagets produkter inom området estetiska produkter med varumärken som Restylane, Skinboosters och Sculptra så kommer Uppsala-anläggningen behöva bygga ut sin produktionskapacitet och automatisera flera delar av produktionen. En stor del av miljardsatsningen går till ny utrustning och ombyggnationer för de nya produkterna som är under utveckling och till kapacitetsökningen för befintliga produkter.

-Satsning betyder att vi ökar vår R&D styrka i Uppsala med 20%, säger Lotta Brynö, Global Chef för produktutveckling, Galderma. Vi gör tvärt om mot många andra företag och satsar i Sverige och i Uppsala. Life Science miljön i Uppsala gör att det finns gott om kompetens att rekrytera.

Uppsala-anläggningen utvecklar nya produkter både inom filler och toxinområdet för världsmarknaden
som efter godkännanden kommer att produceras i Uppsala och därför sker investeringarna och det
kommer att byggas en helt ny fabrik.

Galderma fick nyligen ett miljötillstånd av Länstyrelsen i Uppsala för sitt utökade produktionsbehov och för de planerade nya produkterna. Galdermas anläggningen i Börje Tull/Librobäck är på 53000m2, består av 4 produktionslinor, 13 hus och huserar idag 500 anställda som främst jobbar med produktutveckling och produktion av Galdermas estetiska produktportfölj.

Galdermas Center of Excellence, Uppsala, den nya anläggningen är byggd enligt högsta kvalitetsstandard och är utformad specifikt för att uppfylla produktions- och säkerhetskraven för relabotulinumtoxinA.

Galderma i kliniska fas 3-studien READY för sin nya, patenterade, flytande injektionslösning av botulinumtoxin

Galderma genomför sin fas 3-studien READY (RElabotulinumtoxin Aesthetic Development StudY), för sin nya “ready-to-use” injektionslösning av botulinumtoxin, relabotulinumtoxinA, (QM1114), för behandling av glabellalinjer. Över 1 900 deltagare från fler än 60 platser i USA och Kanada deltar i kliniska prövningar för behandling av glabellalinjer (bekymmersrynkor) samt fina ögonlinjer (skrattrynkor).

Före och efter: Resultaten i studien visar att både patienter och partners var nöjda med Restylane Kysse och 96% tyckte att läpparna såg naturliga ut efter behandling.

Restylane® presenterar den första fas IV-studien om kyssvänlighet på internationella kyssdagen

På internationella Kyssdagen släpper Restylane den första fas IV-studien i sitt slag om kyssvänlighet och en injicerbar hyaluronsyrabaserad (HA) läppfiller. Studien utvärderade inte bara patientnöjdheten utan för första gången även patienternas partners upplevelse efter behandlingen med Restylane Kysse. Många konsumenter oroar sig över sin partners åsikter efter injektioner.