Contractor Bygg

Contractor Bygg

Contractor Bygg är nominerad till Årets arbetsgivare av Galaxen Bygg i region Norr. Grattis! Företaget är en av totalt fem nominerade arbetsgivare i hela Sverige. I början på nästa år utses den slutliga Årets arbetsgivare.

Contractor Bygg har sitt hjärta i Norrland. Företaget finns på fem olika orter och på tre av dem finns anställda som rekryterats från Galaxen Bygg – i Umeå, Lycksele och Skellefteå. Contractor grundades redan 1910 och har numera 440 anställda totalt.

- Contractors vision är att bygga människor, berättar Lena Forsgren, HR-strateg på Contractor Bygg. Där har Galaxen Bygg och vi en gemensam bild av att vi tror på människor - tillsammans får vi människor att växa.

Lena Forsgren, HR-strateg, Contractor

Contractor Bygg har anställt personer som är i behov av rehabilitering, bland annat träarbetare som har fått möjlighet att utvecklas till arbetsledare. I augusti i år anställde Contractor Bygg även från målgruppen nyanlända via Galaxen Bygg och denna person har på kort tid kunnat förbättra sin svenska tack vare anställningen.

Contractor har även tidigare anställt nyanlända via andra vägar.

- Vi vill inkludera så många som möjligt, berättar Lena Forsgren.

Lena Forsgren tycker att samarbetet med Galaxen Bygg är ett enkelt och positivt. Dessutom underlättar det i och med att de här medarbetarna får ett extra stöd av Galaxens personal.

Utmaningen med att anställa någon med särskilda behov kan vara att hitta handledare. Handledare behövs för att det ska bli lyckosamt menar Lena Forsgren.

- Men vi har medarbetare som tycker det här är viktigt. Mycket handlar om inställning. Det är inte alltid lätt men vi måste försöka, säger Lena Forsgren.

På frågan om hon har några tips till andra arbetsgivare säger Lena att det gäller att våga prova och att se möjligheter istället för problem. I och med att Galaxen Bygg finns med som stöd under anställningen kan man få tips på hur anpassningar ska lösas.

Contractor växer och Lena Forsgren ser samarbetet med Galaxen Bygg som ett sätt att rekrytera.

- Vi har ett tätt samarbete byggt på respekt och förtroende och kan vara ärliga även när det inte fungerar, menar Lena Forsgren.

Galaxen Bygg är byggsektorns eget företag för arbetsplatsförlagd rehabilitering, arbetsmiljö & hälsa samt rekrytering av nyanlända och långtidsarbetslösa. Vi bidrar till ett hållbart arbetsliv i byggbranschen.

Galaxen Bygg grundades 1986 och ägs av Bravida, Peab, Skanska, JM, NCC samt Byggföretagen och Måleriföretagen. Galaxen Bygg är rikstäckande med kontor från Malmö i söder till Luleå i norr. Läs mer på galaxenbygg.se.