Rapport: Avgörande faktorer för att lyckas med crowdfunding

FundedByMe har genomfört en undersökning av vad som är avgörande för att lyckas med en crowdfundingkampanj. Sociala medier och rätt team i bolaget är de viktigaste faktorerna för att uppnå finansieringsmålen.

Rapporten från FundedByMe analyserar faktorer såsom användningen av olika sociala medier, företagsledningens bakgrund och vilken typ av information som presenteras i samband med kampanjen.

En av de viktigaste slutsatserna är att användningen av sociala medier såsom Facebook eller LinkedIn ökar sannolikheten för framgång med över 30%. Två andra viktiga framgångsfaktorer är tillförlitlig marknadsstatistik och finansiella prognoser.

Investerare lägger vikt vid teamets bakgrund i samband med sitt investeringsbelut: Om en teammedlem har en bakgrund inom management och/eller konsultverksamhet styrker detta bolagets chans till en lyckad kampanj med hela 26%. Överraskande nog förefaller däremot en magisterexamen eller tidigare erfarenhet av företagande inte påverka sannolikheten att till en lyckad crowdfundingkampanj.

"Det skall inte tolkas som att du automatiskt lyckas resa en relevant summa pengar bara genom att uppfylla ett av villkoren. Vi har gjort en binär analys avseende ett antal variabler och undersökt sambandet mellan dessa och andelen lyckade eller misslyckade kampanjer. Ett lyckat resultat definieras som att kampanjen når minst 80% av det initiala finansieringsmålet", säger Alina Lundqvist och Michal Gromek från FundedByMe, författarna till rapporten.

Rapporten bygger på en analys av samtliga nordiska crowdfundingkampanjer på FundedByMes plattform sedan 2012. Bolaget har en 83% marknadsandel av equity crowdfunding i Norden. FundedByMe visar en imponerande CAGR inom equity crowdfunding på 449%. "Det genomsnittliga beloppet som tas in per kampanj är €122706. Den genomsnittliga investeringen uppgår till €5935. I snitt finns det 46 investerare i en kampanj " berättar Alina Lundqvist och Michal Gromek.

Den europeiska "equity crowdfunding"-marknadens storlek (exklusive Storbritannien) var 2014 värd €82 560 000. CAGR för branschen mellan 2012 och 2014 var 116%.

• lundqvist
  • alina lundqvist
  • gromek
  • michal gromek
  • social media
  • report

FundedByMe is one of the only full-service crowdfunding platforms, offering capital through equity, loan and reward based crowdfunding. We have successfully funded some 500 companies from 25 countries. Our user base is a rapidly expanding network of more than 53 000 investors from over 74 countries around the world. We have local presence in countries around Europe and in Singapore, with headquarters in Sweden.