Fujitsu hjälper Hydro uppnå en kraftfull ICT-plattform för högkvalitativa infrastrukturtjänster

Sammanfattning:

-  Hydro förnyar kontrakt om ICT-tjänster med Fujitsu till juni 2019
-  Fujitsu levererar nya molnbaserade infrastrukturtjänster till Hydro för att uppnå kontinuerlig förbättring av tjänster och affärsflexibilitet.

Oslo, 24 oktober 2014 – Fujitsu offentliggör idag att Hydro, en av världens ledande producenter av aluminiumprofiler och integrerat aluminium, valt Fujitsu för att utveckla och leverera nästa generations ICT-landskap baserat på outsourcade infrastruktursystem och tjänster. Detta gör det möjligt för Hydro att kontinuerligt förbättra företagets affärsprestanda och samtidigt upprätthålla dess ställning som en marknadsledare inom innovation och hållbarhet.

Som en del av avtalet, som förlänger och bygger på ett tidigare avtal som slöts 2010, kommer Fujitsu att leverera end-to-end-tjänster inom ICT både på plats och på distans till alla Hydros affärsområden. Tjänsterna inkluderar hosting och administration av servrar, PC, LAN, lagringssystem, dygnet runt-öppen servicedesk på flera språk, samt hosting av applikationer och samverkanssystem. Hydros målsättning är att stärka kvaliteten och flexibiliteten i ICT-infrastrukturen genom att dra nytta av Fujitsus standardiserade lösningar, att kontinuerligt förbättra sina ICT-infrastrukturtjänster och att proaktivt utveckla nya ICT-tjänster.

Med verksamhet i fler än 50 länder i alla världsdelar är Hydro, med huvudkontor i Norge, en global aluminiumproducent med produktion, försäljning och handelsaktiviteter genom hela värdekedjan, från bauxit, alumina och energi till framställning av primärmetall och valsade produkter, samt återvinning.

Hydro har valt Fujitsu som partner tack vare att koncernen delar Fujitsus syn som den beskrivs i Fujitsu Technology and Service Vision: Framtidens arbetsplats skapas genom att erbjuda en sömlös, pålitlig och produktiv användarupplevelse, genom enkel användning, flexibilitet och inbyggda valmöjligheter oberoende av varifrån eller på vilken enhet användaren loggar in. Fujitsu erbjuder kunder med global verksamhet en mixad leveransmodell för att ge den optimala kombinationen av platsbaserade och molnbaserade resurser. Kunders specifika behov kan hanteras från en enda leverantör, utan att låsa in kunden och begränsa framtida valmöjligheter.

För att hjälpa Hydro uppnå sina ambitiösa mål levererar Fujitsu kompletta och långsiktiga service desk- och arbetsplatstjänster. Lösningen för Hydro kombinerar lokal leverans med Global Delivery Centers med bland annat en flerspråkig servicedesk baserad i Lodz, Polen, Remote Infrastructure Management i Delhi, Indien, och Data Center Services samt Service Delivery Management i Helsingfors, Finland.

Jo De Vliegher, Chief Information Officer, Hydro
”Hydro rör sig mer och mer mot molnet eftersom det erbjuder företaget den flexibilitet vi behöver som ett globalt företag. Samtidigt behöver vi stärka specifika tjänster inom särskilda affärsområden eller platser. Hydro ser därför ett tydligt behov av en stark mix mellan molnet och platsbaserade lösningar, mellan globalt och lokalt. Vi utvidgar vårt långa samarbete med Fujitsu kring leverans av ICT-tjänster för att företaget särskiljer sig genom att ha en innovativ och sammanhängande inriktning, global styrka och en mycket god förståelse för vår affär och våra behov.”

Conway Kosi, Head of Nordic, Fujitsu
“Hydro är världsledande inom sin marknad, med en visionär approach till sin affär och ser ICT som en strategisk resurs. Det förnyade kontraktet är en bekräftelse av att Hydro känner tillit till Fujitsus förmåga att erbjuda ICT-tjänster i världsklass, och ett kvitto på vår ställning som en ledande IT-leverantör både i Norden och globalt. Det gör det möjligt för oss att hjälpa våra kunder vara innovativa och omforma sin affärsverksamhet, och skapa tillväxt både i intäkter och i resultat.”

Fujitsu
Lasse Högström, Head of Managed Services and Field Services
Tel. +358(0)45 7880 1627
E-mail: lasse.hogstrom@fi.fujitsu.com

Hydro
Jo De Vligher, Chief Information Officer
E-mail:jo.de.vliegher@hydro.com

Fujitsu
Rita Nõu Marketing Manager, Nordic
Tel. +46 (0)70 7937874
Email: rita.nou@se.fujitsu.com

Fujitsu är den ledande japanska tillverkaren av informations- och kommunikationsteknologi (ICT) med ett komplett utbud av produkter, lösningar och tjänster. Uppskattningsvis 162 000 Fujitsuanställda stödjer kunder i fler än 100 länder. Vi använder vår erfarenhet och kraften i ICT för att forma framtidens omvärld med våra kunder. Fujitsu Limited (TSE: 6702) rapporterade sammanräknade intäkter på 4,8 biljoner yen (46 miljarder USD) under räkenskapsåret som avslutades den 31 mars 2014. För mer information, besök http://www.fujitsu.com

Om Fujitsu Nordic

Fujitsu Nordic är en ledande leverantör av tjänster, lösningar och produkter inom IT och kommunikation. Med uppskattningsvis 4 500 anställda driver Fujitsu Nordic verksamhet i Danmark, Finland, Norge, Sverige och Baltikum. Våra kunder finns inom bank och finans, detaljhandel, tillverkningsindustri, telekom och offentlig verksamhet. Fujitsu är ledande inom Lean IT, framför allt inom Servicedesk. Fujitsu prioriterar miljön och är certifierade av Nordiska Svanen och Energy Star-anpassade servrar.

Fujitsu i Sverige är en ledande leverantör av tjänster, lösningar och produkter inom IT och kommunikation.  Fujitsu erbjuder outsourcing, konsulttjänster samt en heltäckande portfölj av IT-lösningar, såväl i Sverige och Norden som globalt. Svenska Fujitsu har 1 100 anställda och kontor över hela landet. Kunder finns inom såväl den privata som offentliga sektorn; bland annat inom bank och finans, detaljhandel, industri, telekom samt centrala myndigheter. Fujitsu Sverige är en del av Fujitsu-gruppen, ett av världens största IT-företag med drygt 170 000 anställda globalt i över 100 länder och med huvudkontor i Tokyo, Japan. Fujitsu Limited (TSE:6702) rapporterade en konsoliderad intäkt på 4,4 biljoner yen (47 miljarder USD) för räkenskapsåret som avslutades den 31 mars 2013. Fujitsu prioriterar miljöarbetet – ett exempel är datorer certifierade för den Nordiska Svanen samt EnergyStar-anpassade servrar. För mer information vänligen besök: http://se.fujitsu.com