”Relationen med våra kunder ska bygga på förtroende och öppenhet”

”Relationen med våra kunder ska bygga på förtroende och öppenhet”

Sen april månad är Didrik Nilsen anställd som Key Account manager för Medical Systems i Sverige. – Efter att ha jobbat inom ett annat fält inom den medicintekniska branschen i femton år ser jag det som espännande utmaning att få lära mig allt om digital radiologi. Jag gillar utmaningar!

Uppväxt i Bærum strax utanför Oslo träffade Didrik sin blivande fru Lena när han tjänstgjorde i den norska marinen under Gulf-kriget 1991. Fartyget som Didrik tjänstgjorde på utgick från Dubai vilket var samma stad som Lena jobbade som förskolelärare i samtidigt. En vecka innan kriget bröt ut sprang de på varandra på stranden och höll sedan kontakten under de 6 månaderna. Didrik var ute till havs i två veckors intervaller vilket möjliggjorde att han och Lena kunde träffas medan fartyget låg i Dubais hamn.

När kriget var slut spenderade de ett par år i Oslo för att sedan bosätta sig i Dubai där Didrik arbetade som chef för export inom dryckesindustrin. När första barnet fötts strax efter millennieskiftet flyttade de istället till Sverige och Lenas hemtrakter i Alingsås utanför Göteborg. Slumpen ledde honom in i den medicintekniska branschen. Han blev handplockad av en bekant som ville att han skulle komma och jobba med ultraljudsutrustning inom radiologi och kardiologi. Efter att han jobbat på ett par olika företag, bland annat som country manager och regionchef, har han nu hittat till Fujifilm Nordic där han känner att han har landat rätt.

– Den senaste tiden har det börjat gå upp för mig hur stora Fujifilm faktiskt är. Företagets affärsområden ligger först inom flera teknologiska områden och de satsar starkt på att vara en stor aktör inom Medical Imaging vilket lovar gott för framtiden. Jag ser fram emot att få vara med och bygga upp detta.

Didrik gillar också den personliga atmosfären bland kollegorna och ser mycket fram emot att lära känna nya och gamla kunder.

– Jag tycker att det är roligt att träffa nya människor, och värdesätter en öppen, klar och tydlig kommunikation. Relationen med våra kunder ska bygga på förtroende och öppenhet.

Det blev så småningom tre barn, som idag har hunnit bli 19, 16 och 14 år. Tillsammans med familjen tar Didrik gärna en tur med motorbåten i sjön Mjörn fem minuter hemifrån, där de brukar lägga till vid någon liten ö för att fiska, grilla, bada och sova över. I sommar blir det nog en havstur upp längs kusten. När han inte är med familjen gillar han att ta en tur i skogen med sin motocross eller enduro-cykel.