”Instax är kameran den yngre generationen vill ha"

”Instax är kameran den yngre generationen vill ha"

Det var när fotobutiken Elite Foto Borg i den norska staden Sarpsborg under en längre period sett kameraförsäljningen minska, som de för två år sedan började sälja den internationellt framgångsrika direktbildskameran instax. Markus Nedrelid, butikschef, har inte ångrat det beslutet en enda dag.
– Vi har dubblat vår kameraförsäljning sen vi började sälja instax
. Den yngre generationen har hittills tyckt att de inte behöver någon kamera, detta är den första kameran de vill ha. Och de är entusiastiska.

Markus och kollegorna använder idag en betydande del av butiksytan för att visa upp sitt instax-sortiment och tillbehör som ramar, film, album och väskor.
Men som med allt annat går det inte bara att sätta kameran på hyllan och tro att den säljer sig själv.
– Det handlar om att visa och berätta om möjligheterna med kameran. Hur lätt den är att använda och att man får resultatet direkt i handen.

Förra våren anordnades dessutom en stor kampanj i butiken, där personalen iklädda instax-tröjor uppmanade kunderna att delta i en fototävling. Annars sker den mesta marknadsföringen utanför butiken via Elite Fotos konton på sociala medier som Instagram, Facebook och Pinterest med flera.

Den yngre generationen är en stor målgrupp, och det händer ofta att tonåringar kommer in i butiken med sina mammor i släptåg och pekar mot hyllorna där instax-sortimentet finns.
– Med det tempo som finns i samhället idag, där man vill att allt ska ske på en gång, är instax helt rätt. Bilden kommer direkt, du behöver inte vänta.
Markus jämför beteendet med att ta en bild med mobilen och lägga ut den på sociala medier i realtid för att dokumentera sin vardag. Med instax sker det också direkt, men i verkligheten.

Och det är inte bara unga människor som vill köpa en direktbildkamera.
– En stor målgrupp är familjemödrar som tar mycket ögonblicksbilder, kanske på sina kladdiga barn vid frukostbordet. Sen sätter de upp bilden på kylskåpet.
En dag kom en 95-årig dam in i butiken. Hennes barnbarn hade sett kameran på Facebook och tipsat henne om den.
– Hon köpte den, tackade så mycket, och återvände med en nöjd min hem till ålderdomshemmet.

INSTAX
- Direktbildskamera som finns i flera modeller och bildformat.
- Polariod utvecklade direktbilstekniken på 70-talet och när företaget gick i konkurs köpte Fujifilm patentet och döpte produkten till instax.
- Produkten nylanserades för ett par år sedan i Asien och blev snabbt en "must-have" bland prylmedvetna ungdomar, familjer och hipsters.
- De två senaste åren har 11 miljoner instax-kameror sålts över hela världen.
- Instax är för många i den yngre generationen den första kontakten och intresseväckare för bilder på fotopapper, kamera och fotokopia i ett.
- Bilderna är unika, finns bara i ett original, unikt för vår samtid när allt kan mångfaldigas och bearbetas, alltså dokumentär fotografering när den är som bäst.

ELITE FOTO BORG
Adress : Klokkergårdveien 31 i Sarpsborg, söder om Oslo
Kuriosa: Traditionell fotobutik som slog upp portarna för 20 år sedan när köpcentret Amfi Borg byggdes. Förutom kameror och framkallningstjänster satsar butiken mycket även på tillbehör som ramar och album. Började sälja instax 2014.