"Ingen dag är den andra lik"

"Ingen dag är den andra lik"

Lars Ericson har jobbat på Fujifilm sedan 1995. Han började som servicetekniker men arbetar sedan några år tillbaka med sälj och support, samt utvecklar programvaror för kiosk, webb och app. Lars föddes in i fotobranschen med en farfar som var hobbyfotograf och som tog bilder redan på 1920-talet.
– Farfar har berättat att han tog en färgbild på min farmor som kostade en hel veckolön.

Lars själv blev ihärdigt fotograferad från födseln då pappa jobbade på Kodak, först i Järfälla och därefter på olika ställen ute i Europa. Det höll på att bli Kodak även för Lars, som extraknäckte där under och efter sin tekniska gymnasieutbildning. Men lumpen kom emellan och sen förde vägarna honom till Fujifilm.
– Det som är roligt med jobbet är att ingen dag är den andra lik, det finns alltid nya spännande saker att göra och problem att lösa, jag träffar trevliga och roliga kunder samt kollegor. Det är ett fritt arbete och Fujifilm har många bra och spännade produkter, de kommer hela tiden på på nya saker som vi kan använda oss av. Jag är länken mellan sälj och service och ser till att vi har rätt produkter, hårdvara och mjukvara till våra labb och kiosker.

Lars bor i en villa i Täby utanför Stockholm med fru Lena och barnen Linus 21, Ida 19 och Jesper 14 år. Fritiden ägnas mestadels åt badminton, där Lars både spelar själv (mest på motionsnivå) men också är huvudansvarig referee i en del elitseriematcher. På vintern blir det lite skidåkning och på sommaren kan man se honom hissa segel på sin Comfortina 36 ute i Stockholms skärgård.