Christina Heilborn, förbundssekreterare för Riksförbundet FUB.

MR-institutets rapport ”Allt ifrågasätts” åskådliggör det skriande behovet av att göra funktionsrättskonventionen till svensk lag

I Institutet för mänskliga rättigheter, MR-institutets, nyligen publicerade rapport ”Allt ifrågasätts” konstateras att konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, funktionsrättskonventionen, inte är genomförd i Sverige. Undersökningen visar att kunskapen om funktionsrättskonventionen är låg bland befolkningen i stort och beslutsfattare. Många av enkätsvaren visar också en utbredd känsla av att stängas ute från samhället och att få själva sin existens ifrågasatt. Riksförbundet FUB anser att undersökningen åskådliggör behovet av att Sverige gör funktionsrättskonventionen till lag.

MR-institutets nyligen publicerade rapport ”Allt ifrågasätts” handlar om personer med funktionsnedsättnings kunskaper om och upplevelser av mänskliga rättigheter. Undersökningen består bland annat av 1 833 enkätsvar från personer med funktionsnedsättning. I dem framkommer att kunskapen om funktionsrättskonventionen brister både i befolkningen i stort och hos beslutsfattare.

– Funktionsrättskonventionen handlar om mänskliga rättigheter. Kunskap om konventionen är avgörande för att rättigheterna ska respekteras och efterlevas. Myndighetspersoner och beslutsfattare på alla politiska nivåer måste veta vad konventionens bestämmelser säger, säger Christina Heilborn, förbundssekreterare för Riksförbundet FUB.

Personer med funktionsnedsättning “upplever att de möter ett system där individen måste bevisa sina behov, snarare än att myndigheter behöver bevisa att de insatser de genomför är tillräckliga för att säkerställa de enskildas mänskliga rättigheter”, enligt MR-institutets rapport. Många beskriver också känslan av att stängas ute från samhället och att få själva sin existens ifrågasatt.

– Riksförbundet FUB får kontinuerligt rapporter från medlemmar som bekräftar rapportens beskrivning. När man berättar om sin funktionsnedsättning och sitt behov av stöd vid ansökan om ersättning och LSS-insatser blir man ifrågasatt, säger Christina Heilborn.

I rapporten kommer MR-institutet med tre rekommendationer till regeringen. Det handlar om att öka kunskapen om konventionen, skapa likvärdiga förutsättningar för människor – oavsett funktionalitet – och att säkerställa att personer med funktionsnedsättning får effektiv tillgång till sina rättigheter. Regeringen rekommenderas också att stärka möjligheterna att utkräva sina mänskliga rättigheter i Sverige.

– Sverige har ratificerat funktionsrättskonventionen och det innebär att den ska följas. Men MR-institutets undersökning visar tydligt att konventionen behöver få ytterligare tyngd för att den ska följas och rättigheterna respekteras. FUB håller med om MR-institutets rekommendationer, och anser därtill att konventionen behöver inkorporeras i svensk lag snarast.

Läs rapporten här.

FUB arbetar för att barn, ungdomar och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning (IF) ska kunna leva som andra, med goda levnadsvillkor. Vi är cirka 25 000 medlemmar i cirka 170 lokalföreningar och länsförbund runt om i landet. Personer med IF och deras anhöriga är medlemmar i FUB, liksom många andra som delar vår grundsyn.

Inre Ringen organiserar FUB:s medlemmar som har IF.

Mimmi Thor

Presskontakt Presskommunikatör 08-508 866 68