FUB:s och Svenska Downföreningens logotyper

Högriskgruppen vuxna med Downs syndrom måste prioriteras först i fas 2

Riksförbundet FUB och Svenska Downföreningen har återigen skrivit till Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen och regionerna, eftersom vuxna med Downs syndrom nu prioriteras ner och vaccinationer avbokas. Risk måste gå före ålder!

Det är med stigande frustration, för att inte säga förtvivlan, vi tar del av anhörigas samtal samt nyhetsrapportering från flera ställen runt om i Sverige om personer med LSS-insatser som får sina vaccinationer mot covid-19 inställda pga Folkhälsomyndighetens skärpta prioriteringsordning för vaccination.

Personer med Downs syndrom är en utpräglad högriskgrupp, vilket en strid ström av forskningsstudier runt om i världen har visat. Downs syndrom finns även med på Socialstyrelsens uppdaterade riskgruppslista för allvarlig sjukdom och död i covid-19.

Vi pratar trots allt om endast runt 4 300 personer i hela landet. En tydlig instruktion från Folkhälsomyndigheten om att vuxna med diagnosen Downs syndrom ska prioriteras först i fas 2 – pga förhöjd risk för allvarlig sjukdom och död – skulle inte orsaka någon ytterligare, påtaglig försening för fas 2 gruppen som helhet.

Vi har dessutom sett att omnämningen av diagnosen Downs syndrom i fas 3, på sina håll tolkas som att alla personer med Downs syndrom tillhör fas 3, dvs. även de som har LSS-insatser.

Vi kräver att Folkhälsomyndigheten lyfter vuxna personer med Downs syndrom till gruppen med högsta prioritering för vaccinering i fas 2. Det ska inte ha någon betydelse om personen har en LSS-insats eller ej.

Hela skrivelsen finns bifogad.

FUB arbetar för att barn, ungdomar och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning/utvecklingsstörning ska kunna leva som andra, med goda levnadsvillkor. Vi är 25 000 medlemmar i cirka 170 lokalföreningar och länsförbund runt om i landet. Personer med utvecklingsstörning och deras anhöriga är medlemmar i FUB liksom många andra som delar vår grundsyn.