Robert Öberg, ombudsman skola och utbildning, Riksförbundet FUB

FUB välkomnar analys av tillgång till folkhögskola

I januari uppvaktade Kerstin Gatu, kursansvarig för Anpassad IT på Mora folkhögskola, Stefan JohanssonBegripsam och Robert Öberg, Riksförbundet FUB, utbildningsdepartementet för att diskutera hinder och möjligheter för folkbildning för vuxna med intellektuell funktionsnedsättning.

I fredags skrev regeringen i ett pressmeddelande att det är viktigt att gruppen vuxna med intellektuell funktionsnedsättning ska ha möjligheter att delta i arbetslivet och samhället.

Folkhögskolan är en viktig och ibland den enda utbildningsformen som finns för målgruppen.

– Det är verkligen en bra nyhet att regeringen ger Folkbildningsrådet uppdrag att se över tillgången till utbildning på folkhögskola för personer med intellektuell funktionsnedsättning, säger Robert Öberg ombudsman på riksförbundet FUB.

Pressmeddelande från Utbildningsdepartementet: Regeringen stärker uppföljningen av statsbidraget till folkbildningen

FUB arbetar för att barn, ungdomar och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning/utvecklingsstörning ska kunna leva ett gott liv. Vi är 25 000 medlemmar i cirka 150 lokalföreningar runt om i landet. Personer med utvecklingsstörning och deras anhöriga är medlemmar i FUB liksom många andra som delar vår grundsyn.

Robert Öberg

Presskontakt ombudsman och projektsamordnare skola och utbildning, Arvsfondsprojekt 08-508 866 60