Var finns de pedagogiska frågorna i skoldebatten?

På måndag lanseras "Passion Pedagogik", under Skolforum 27-29 oktober på Stockholmsmässan. Det blir Sveriges första lärarnätverk för de som vill ta del av ny forskning, andra lärares erfarenheter och delta i debatt och diskussion. Lärarna har inte haft en gemensam kanal tidigare och de tas inte på allvar i skoldebatten, där är det politiker som har problemformuleringsprivilegiet. Lärarna behöver definiera sina viktigaste problem och tillsammans utveckla långsiktiga strategier för att skapa en framgångsrik skola.

- Vi vill stärka och lyfta lärarna och deras position i samhället, få dem att känna att de är bra och ge glädje, glöd och inspiration, säger Susanne Krog-Jensen, 39, som tillsammans med Magnus Hallberg, 39, är hjärnan bakom nätverket. De har båda lång erfarenhet av att jobba som lärare och tycker att det är dags att pedagogerna som har unik insikt i och kunskap om skolan tar plats i den offentliga debatten.

Nätverket ska vara rikstäckande för lärare och pedagoger som drivs av en vilja att undersöka och diskutera de stora pedagogiska utmaningarna som ett föränderligt samhälle innebär. Målet är att bidra till en utvecklande och väl fungerande skola med elever som är väl förberedda i samhället, med en stark tro på sig själva och det finns ingen som påverkar eleverna så mycket som lärarna.

Nätverket "Passion Pedagogik" lanseras på Skolforum på Stockholmsmässan (monter C09:27) 27/10 då öppnas även hemsidan www.passion-pedagogik.se

För mer information kontakta: Susanne Krog-Jensen , Projektledare Passion Pedagogik, telefon; +46 (0)8 691 76 93 eller Rosemary Waher Schennings, utbildningschef för Fryshusets KunskapsCentrum, mobil: 0739 50 22 50.

Passion Pedagogik samarbetar med; Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund, Rektorsakademien, LO, Svenskt näringsliv, Stockholms universitet och Stockholms stad.

Passion Pedagogik är en del av Fryshusets KunskapsCentrum (FKC) som har skolutveckling, organisationsutveckling och ungdomsfrågor som tre stora utbildningsområden,  där vi arbetar utifrån olika ämnesområden som t.ex. pedagogik, ledarskap, offentlig förvaltning och ungdomsfrågor.

Katia Albrektson

Presskontakt Marknad- och kommunikationschef +46760010802