Street Pep genomför nedslag 2020, men anpassar verksamheten efter rådande omständigheter

Många ungdomar har fått sin vardag förändrad, och många har blivit allt mer stillasittande i och med att skolundervisning blivit digital och många fritidsaktiviteter ställts in. Vi vet dessutom att barn och ungdomar är som mest stillasittande under lov. Med anledning av detta kommer aktivitetsfestivalen Street Pep att göra nedslag under sommaren, men anpassa verksamheten efter rådande omständigheter och rekommendationer.

Street Pep är en mobil aktivitetsfestival under skollov med mål att aktivera barn och ungdomar och sätta dem i kontakt med det lokala föreningslivet. Sedan 2018 har Street Pep aktiverat tusentals barn och unga i sina närområden och slussat dem in i de lokala föreningarnas verksamhet. Ett nedslag samlar normalt hundratals deltagare men under de rådande omständigheter som Coronapandemin orsakar anpassas Street Pep till nya former för att aktivera barn och unga.

Street Pep är ett samarbete mellan Fryshuset och Generation Pep och båda organisationerna är väl medvetna om att det nu är viktigare än någonsin att unga aktiveras för psykisk och fysiskt välmående. Det måste dock ske under säkra förhållanden. Initiativet möjliggörs med stöd från Region Stockholm och Volvo Group.

— Generation Pep arbetar för att alla barn och unga ska ha viljan och möjligheten att leva ett hälsosamt och aktivt liv. Detta jobbar vi med alla dagar i veckan, även under extraordinära situationer som den vi nu befinner oss i. Vi vet att rörelse och hälsosamma matvanor kan förebygga en rad sjukdomar så som hjärt-kärlsjukdomar, cancer, diabetes typ-2, fetma och depression. Vi vet också att rörelse kan ge en direkt effekt genom att vi kan känna oss gladare efter att vi rört på oss då endorfiner frigörs, säger Carolina Klüft, verksamhetschef på Generation Pep.

Sommaren 2020 kommer Street Pep bland annat till Göteborg vecka 24, Enskededalen v. 25, Sollentuna v. 26 och Skärholmen v. 31.

Fryshuset bedömer, liksom Folkhälsomyndigheten, att riskerna och kostnaderna både för samhället och den enskilda individen är högre om viktiga funktioner som fritids- och idrottsverksamhet stängs ner. Därför vill och kan vi inte stänga våra verksamheter utan det är vår högsta prioritet att hålla öppet för alla unga som vill och behöver komma till oss, särskilt nu när så många andra stödfunktioner i samhället stänger ner. Samtidigt värnar vi om både deltagarna och ledarnas säkerhet.

— Street Pep 2020 kommer att bestå av ett antal mindre aktivitetsstationer med en maxgräns på 15 deltagare åt gången. Det kommer inte att finnas något samlat festivalområde utan stationerna sprids ut för att inte samla för många på samma plats. Vi kommer även att ha ett antal hälsoregler och hälsovärdar på plats som hjälper besökarna att delta på ett säkert sätt som hindrar smittspridning, säger Magnus Gyllenberg, projektledare för Street Pep på Fryshuset.

Magnus Gyllenberg, projektledare Fryshuset, 073-950 22 86 magnus.gyllenberg@fryshuset.se

Generation Pep
Emma Blomdahl Wahlberg, kommunikationsansvarig, 070-64 94690, emma@generationpep.se

Generation Pep är en icke vinstdrivande organisation som arbetar för att sprida kunskap och skapa engagemang kring barn och ungdomars hälsa. Målsättningen är att ena människor, organisationer och företag för att tillsammans underlätta för alla barn och ungdomar att leva ett hälsosamt liv. Initiativtagare är Kronprinsessparet, bakom initiativet står ledande svenska företag, stiftelser och ideella organisationer. Läs mer påwww.generationpep.se

Stiftelsen Fryshuset är en ideell organisation som är religiöst och politiskt oberoende. Fryshuset bedriver ett 50-tal olika verksamheter på flera orter runt om i Sverige, där unga har möjlighet att utöva sina passioner, skapa och delta i ungdomsdrivna aktiviteter, utbildningar och arbete. Fryshuset arbetar för att samhället ska ta ungas åsikter och idéer på allvar efter övertygelsen om att det bidrar till ett kreativt och lösningsinriktat samhällsklimat där vi vågar tänka nytt och hitta nya lösningar. Fryshuset gör det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen!

www.fryshuset.se

Katia Albrektson