Skolan ny arena för hatbrott - men det finns lösningar

Skolan har blivit hatbrottens nya arena, högerextrema eller nazistiska grupper kan lätt skapa kontaktnät in i skolans öppna värld och är skickliga på att rekrytera ungdomar. De lanserar sig som svaret på just det som många unga söker - uppmärksamhet, kamratskap, spänning, handlingskraft, osv. Men eftersom alla ungdomar går i skolan finns det även stora möjligheter att motarbeta dessa strömningar, så att odemokratiska värderingar och grupperingar inte får fäste bland eleverna.

EXIT Fryshuset har utarbetat ett utbildningsmaterial riktat till skolorna, det ger konkreta verktyg och metoder för att påverka ungdomars värderingar. Materialet vänder sig till elever i årskurs 6 - 9 men går även att använda på gymnasiet.

Skolmaterialet omfattar bl.a.

• Skolans ansvar för demokratin: Vad säger skolans styrdokument? Vad är skolans uppdrag? Hur ska det utföras?
  • Drivkrafter och orsaker till att unga söker sig till destruktiva odemokratiska grupper
  • Vad skolan kan göra: preventionsforskningens råd om hur man förebygger riskbeteenden bland unga.
  • Verktygslåda - Konkreta arbetssätt/metoder för förebyggande arbete.
  • Arbetsmaterial för lärare och elever - ett arbetsmaterial byggt på berättelser, frågor och övningar kring Känslor, Konflikter, Kränkningar och utanförskap, Allas lika värde, Samhälle och demokrati.

För mer information:

Niklas Odén, författare Exits skolmaterial

Tel 070 637 05 02

niklas@skoluppdraget.se

Robert Örell, verksamhetsansvarig Exit

Tel 0739 50 22 66

Robert.orell@fryshuset.se

Karin Filipsson

Presskontakt Bitr. Kommunikationschef Fryshusets nationella kommunikation 073-950 22 04