Siavosh Derakhti & Fryshuset Göteborg för ungas mod och mänskliga rättigheter

Siavosh Derakhti & Fryshuset Göteborg för ungas mod och mänskliga rättigheter

Fryshuset Göteborg och Robert F. Kennedy Human Rights arrangerar en inspirerande kväll kring en av vår tids viktigaste frågor; unga människors engagemang för rättvisa och mänskliga rättigheter. Många unga brinner för dessa frågor - frågan är hur vi vuxna kan stötta dem?

Kvällen bjuder på föreläsningar, workshop och samtal. Bland föreläsarna finns Siavosh Derakhti, den enda person som president Obama bad att få träffa under sitt Sverigebesök. 19 år gammal grundade Siavosh som är muslim, organisationen Unga mot Antisemitism & Främlingsfientlighet. Han har även varit med och grundat projektet Gränslöst Mänskligt som nyligen arrangerade manifestationen Fredens ring då tusentals människors från olika grupper och religioner samlades till en mänsklig sköld runt Stockholms synagoga. Syftet var att visa sitt avståndstagagande från rasism samt att kärlek och förståelse är gränslöst mänskligt. Siavosh kommer tala om vad som driver honom och vilket stöd unga behöver från vuxna.

Sofie Jansson berättar om Fryshuset Göteborgs arbete för att engagera unga att ta ställning genom metoden ’Social Mobilisering’.

Robert F. Kennedy Human Rights håller en workshop kring SPEAK TRUTH TO POWER– MOD UTAN GRÄNSER - ett projekt som arbetar med att ge lärare och andra ungdomsledare inspiration och verktyg att stärka ungas engagemang för rättvisa och mänskliga rättigheter.

Torsdag 12 mars, kl. 17:00-21:00, på Fryshuset Göteborg, Nedre Kaserngården 5

För frågor kontakta Katja Wåhlström email katja.wahlstrom@fryshuset.se tel 0739 50 22 02

Speak Truth To Power drivs av människorättsorganisationen Robert F. Kennedy Human Rights över hela världen. I Sverige genomförs projektet i samarbete med Fryshuset och möjliggörs genom stöd från Svenska PostkodLotteriet.

Fryshuset är en ideell organisation som har funnits sedan 1984. Vi bedriver ett 50-tal olika verksamheter inom områdena skola, passionerade intressen, sociala perspektiv, utbildning och arbetsmarknad. Fryshuset har verksamheter i Stockholm, Göteborg, Malmö och Kalmar och finns representerade över hela landet via vårt riksnätverk av ungdomsorganisationer.

Katia Albrektson

Presskontakt Marknad- och kommunikationschef +46760010802