När vuxna sviker sig själva drabbas barnen med dubbel kraft.

När vuxna sviker sig själva drabbas barnen med dubbel kraft.

Ca 250 000 - 300 000 barn växer upp i dysfunktionella familjer. Vi kallar dem för de glömda barnen.  De får ingen trygghet hemma och lite eller ingen förståelse från omgivningen. Vi vet redan att barn i missbruksmiljöer mår dåligt, de har varit föremål för forskning i över 60 år. Uppväxten i dysfunktionella familjer leder till låg självkänsla, skuld och skamkänslor och ibland till social utslagning, eget missbruk och kriminalitet. Ändå får få av dem hjälp.

- Alla instanser, skolan, sjukvården, socialtjänsten, barnomsorgen, barn- och vuxenpsyk, måste utveckla gemensamma förhållningssätt för att hitta och hjälpa dessa barn, säger Greger Walve projektledare Gömda barnen på Hela Människan. Alkoholkonsumtionen ökar i hela Europa och fler och fler barn kommer att växa upp under såna här förhållanden. Vi behöver stöd och vård som når fram och som medmänniskor kan vi göra en hel del för dessa barn. Fryshuset tillsammans med Hela Människan arbetar för att hela samhället ska känna delaktighet i att stärka utsatta barn.

Vuxenvärldens ansvar för barn i dysfunktionella familjer. Seminarium Almedalen 9 juli klockan 10.00.

Medverkande: Maria Soares Lindberg, verksamhetsansvarig Nätvandrarna på Fryshuset och som möter dessa barn på nätet. Therese Eriksson från organisationen Maskrosbarn som berättar om sitt liv med en missbrukande mamma och hur hon idag använder sina egna erfarenheter för att sprida kunskap om barn till missbrukare. Greger Walve projektledare för Glömda barnen på Hela Människan.
Fryshuset i samarbete med Hela Människan.
Plats: Högskolan, Studentcentrum lokal D:22.

Kontaktperson: Maria Soares Lindberg 0739-50 22 29

Fryshuset är i Almedalen 7-12 juli 2008 för att sätta fokus på ungdomsfrågor, när det gäller utbildning, sociala villkor och en meningsfull fritid. Vi håller seminarier om heder, ungdomsvåld och integration, om att möta unga på nätet och hur man hjälper barn i dysfunktionella familjer. Tillsammans med Kairos Future talar vi om framtidens skola, ungdomar och trender och den Ideella sektorns roll i samhället.

I våra olika paneler finns bl a ordföranden från Lärarfacken, länspolismästare Carin Götblad, medierådet, Peter Örn, Alice Bah Kuhnke, org. Maskrosbarn m.fl.

Vi frågar ut partiledarna, Mona Sahlin, Lars Ohly, Maria Wetterstrand, Göran Hägglund och partisekreterarna Per Schlingman (m), Erik Ullenhag (fp) och Anders Flankning (c).

Vi finns i hamnen med katamaranen Handicat, på Högskolan och på Donnerplats.

I bifogad fil hittar du vårt program i korthet.

För mer information om frågeställningar och spännande personer som deltar i Fryshusets Almedalsvecka, se www.fryshuset.se/Almedalen

Väl mött i Almedalen!

Rita Criborn 0739 502 251 - och Martin Dworén 0768 987 004