Manifestation för ungas framtid i Göteborg

Manifestation för ungas framtid i Göteborg

- Göteborg kallas i media för gangsterstaden. Det är dags för Göteborgs stad att lägga in en kommunal satsning för de ungas framtid, så som de har gjort i exempelvis i Malmö och Stockholm. Och det måste satsas rätt. Det är viktigt med utbildade personer men det behövs komplimenterande insatser, exempelvis Lugna Gatan, som når unga människor i utsatta  och destruktiva förhållanden och kan påverka dem beroende på att de själva har liknande livserfarenheter, säger David Camara, verksamhetsansvarig för Lugna Gatan i Göteborg.

Torsdagen den 4 december klockan 16-18 förenas människor på Gustav Adolfs torg i Göteborg till en manifestation för att visa sitt stöd för Lugna Gatans verksamhet och för satsningar på ungas framtid.

Sverige och världen står inför spartider. Dem man drar in på först är ofta ungdomarna, vilket bland annat Gunnared redan har fått känna på. Samtidigt befinner sig 14 % av Sveriges ungdomar mellan 20-25 år i ett utanförskap. I utsatta delar går siffran upp till 38 % (Källa Fokus o8 -En analys av ungas utanförskap.) Att då spara in på ungdomar är en ekvation som enligt Lugna Gatan - Fryshuset inte går ihop.

Lugna Gatan har funnits i Göteborg sedan 2005 och har värdar i de tre stadsdelarna Biskopsgården, Gunnared och Bergsjön. För en månad sedan hotades Lugna Gatan av nedläggning i Gunnared på grund av stadsdelens besparingskrav. Något som gav upphov till protester från både ungdomar och vuxna.

- De socioekonomiska samhällsvinsterna för Lugna Gatan Göteborg uppgår till 7 740 000 kronor, årligen. Om vi dessutom räknar in de 130 juniorer som Lugna Gatans värdar i Göteborg årligen utbildar och arbetar med så tillkommer en vinst på 12 miljoner. Att se en verksamhet som Lugna Gatan som en kostnad, istället för en investering bidrar bevisligen inte bara till onödigt mänskligt lidande utan också finansiell ineffektivitet, säger Arne Danner, verksamgetschef för Lugna Gatan.

Tid: Torsdag den4 december 16.00-18.00

Plats: Utanför Börshuset på Gustav Adolfs torg.

Medverkande: Juvenile30, Java Gospel, Beatkillers, Word Silah, Eva Loström m.fl.

Kontakt: Lena Westin lena.westin@fryshuset.se 0739 50 23 95

Lugna Gatan är en del av stiftelsen Fryshusets verksamhet. I Göteborg bedriver även Fryshuset verksamheterna; United Sisters, Elektra/Sharaf Hjältar&Hjältinnor, Fotbollsalliansen och musikverksamheten F.U.S.E.

WWW.fryshuset.se

Karin Filipsson

Presskontakt Bitr. Kommunikationschef Fryshusets nationella kommunikation 073-950 22 04