Malmös 90 första ideella Lugna Gatan juniorer tar examen

Vid en ceremoni i Malmö stadshus fredag 19 januari mottar Malmös 90 första Lugna Gatan juniorer sina utbildningsdiplom och sin utnämning till ”juniorvärdar”. Vid ceremonin deltar Agneta Eriksson kommunalråd i Malmö, Fryshusets VD Anders Carlberg och Lugna Gatans verksamhetschef Arne Danner. Lugna Gatans egen Adam Baptiste, känd under artistnamnet ADL, kommer att uppträda tillsammans med några juniorer. Ceremonin är ett sätt för Malmö stad att hylla och tacka de ungdomar som väljer att verka ideellt för en bättre miljö i sina egna bostadsområden. Arben Latifi, ansvarig för Lugna Gatan i Malmö, är stolt över juniorerna. ”De kommer att bli förebilder för andra unga och inspirera till positiva val, till att kämpa för sina mål och säga nej till våld och droger”, säger han. Lugna Gatan drivs i Fryshusets regi och har under sina dryga tio år utvecklats till ett långsiktigt utbildnings- och integrationsprojekt i Stockholm, Malmö och Göteborg. Verksamheten har över 150 anställda som arbetar i förorter, skolor samt de lokala trafiknäten. Konceptet är enkelt - man engagerar ungdomarna själva. Lugna Gatans värdar är lokalt förankrade och respekteras därför av unga som inte lyssnar på andra vuxna. Unga människor från olika kulturer och religioner jobbar tillsammans. Enorma olikheter har förenats till en samlad kraft med gemensamma mål. Tack vare sin mobilisering av ungdomars egen kraft har organisationen lyckats skapa verkliga förändringar. Välkommen till ceremonin Malmö stadshus/lokal Stortorget, fredag 19 januari kl. 15.00. För information kontakta: Arne Danner Verksamhetsansvarig Lugna Gatan 0739-50 23 99 Arben Latifi Ansvarig Lugna Gatan Malmö 0701-43 40 40