Helsingborgs Handelsförening utökar sitt stöd till Fryshuset till tre miljoner kronor för att stärka tryggheten i Helsingborg

Helsingborgs Handelsförening valde redan under förra året att stödja Fryshusets verksamhet i Helsingborg och deras arbete har gett resultat. Handelsföreningen utökar nu stödet kraftigt till tre miljoner kronor i syfte att stabilisera en allvarlig situation och för att påbörja en mobilisering av civilsamhället. En viktig uppgift blir att ta fram fungerande metoder och arbetssätt.

– En otrygg stad berör alla som lever och verkar i staden. Fryshuset gör ett viktigt arbete för trygghetsfrågan i Helsingborg. Helsingborgs Handelsförening anser att hela samhället behöver ta ett större ansvar i frågan om trygghet, brottslighet och ungas framtid. Därför har vi valt att långsiktigt stödja Fryshuset med förhoppningen är att detta initiativ öppnar upp för fler bidragsgivare inom näringslivet och kommunen, säger Sven Rosenkvist från Helsingborgs Handelsförening.

Fryshuset har sedan 2020 successivt ökat sin verksamhet i Helsingborg, och de nya lokalerna på Kvarnstensgatan 8 i Söder rymmer en bred verksamhet där ungas behov och delaktighet står i centrum. Ansvarig för Fryshusets verksamhet i Helsingborg är Alexander Ström.

– Problemen med det ökande skjutvapenvåldet, och att allt yngre personer dras in i gängkriminalitet, finns tyvärr även i Helsingborg. För att lyckas vända den negativa trenden måste frågan om främjande och förebyggande åtgärder vara våra beslutsfattares absoluta främsta prioritering, säger Alexander Ström.

– Näringslivet ser unga människor som tillgångar oavsett bakgrund, och nu när näringslivets röst agerar så här kraftfullt är det utifrån den kunskap som vi har fått om läget i Helsingborg. Fryshuset har skapat en plattform för unga och inriktat sig på att genom passioner och självledarskap stärka unga till en positiv förflyttning både för sig själv och för sitt lokalsamhälle. Vi ser att deras långsiktiga arbete motverkar att unga hamnar i utanförskap och kriminalitet, säger Sven Rosenkvist.

Två studier som presenterades under 2022, av kriminolog Anna Sjöholm för Stiftelsen Tryggare Sverige*, visar båda på det allvarliga läget och de akuta behoven i Helsingborg. I rapporterna noteras det bland annat att en strukturerad samverkan mellan olika aktörer i lokalsamhället är nödvändig för att åstadkomma en positiv utveckling.

*Studierna är ”Genomgång av beviljade insatser för Helsingborgs stads arbete med barn och unga som har hamnat i eller riskerar att hamna i en kriminell livsstil” samt ”Uppföljning av beviljade insatser för Helsingborgs stads arbete med barn och unga som har hamnat i eller riskerar att hamna i en kriminell livsstil”. 2022, av kriminolog Anna Sjöholm för Stiftelsen Tryggare Sverige.

Kontakt:

Sven Rosenkvist, verksamhetsledare Helsingborgs Handelsförening, 070-914 45 11, sven.rosenkvist@telia.com

Alexander Ström, chef för Fryshuset i Helsingborg, 0760 01 07 21, alexander.strom@fryshuset.se

Helsingborgs Handelsförening

Helsingborgs Handelsförening är en allmännyttig ideell förening som lämnar ekonomiskt stöd till individer, utbildning och forskning. Vi stöder näringslivets intressen och är en samlingsplats för det lokala näringslivet. Föreningen har ända från starten 1847 haft ett starkt engagemang för Helsingborg och regionen. Helsingborgs Handelsförenings engagemang tar sikte mot framtiden. Vi vill driva på för att vår region fullt ut ska kunna bli vad den faktiskt har möjlighet att bli. Handelsföreningen fokuserar på fyra tydliga frågor för framtiden: Infrastrukturen. Tryggheten – bekämpa brotten och dess orsaker. Kunskapen – 10 000 högskoleplatser. Framtidsföretagen – ta vara på möjligheterna på sjukhusområdet.

Stiftelsen Fryshuset är en ideell organisation som är religiöst och politiskt oberoende. Fryshuset bedriver ett 50-tal olika verksamheter på flera orter runt om i Sverige, där unga har möjlighet att utöva sina passioner, skapa och delta i ungdomsdrivna aktiviteter, utbildningar och arbete. Fryshuset arbetar för att samhället ska ta ungas åsikter och idéer på allvar efter övertygelsen om att det bidrar till ett kreativt och lösningsinriktat samhällsklimat där vi vågar tänka nytt och hitta nya lösningar. Fryshuset gör det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen!

www.fryshuset.se

Karin Filipsson

Presskontakt Bitr. Kommunikationschef Fryshusets nationella kommunikation 073-950 22 04