Gävles främsta energispridare koras på Fryshusandan

Gävles främsta energispridare koras på Fryshusandan

I samband med Fryshusandans besök i Gävle delas Vattenfalls Energispridarpris på 30 000 kronor ut till en lokal ungdomsverksamhet. Syftet med priset är att uppmärksamma viktiga insatser som görs för barn och unga i Gävle.

Från och med den 9 april kan alla som vill lägga en röst på sin favoritkandidat på www.fryshuset.se/fryshusandan

Tid: 27-28 april

Plats: Högskolan i Gävle Kungsbäcksvägen 47, Gävle

Här är de nominerade;

Sångverksamheten – Aktivitetshus Helges

Från Helges Aktivitetshus bedrivs en helt unik sångverksamhet. Här samlas unga från hela Sverige för att uppfylla sin dröm i en miljö där de får utvecklas i lugn och ro, vilket har skapat artister som vi idag kan se runt om i Sverige.

Kontaktperson: Johan Jämtberg

Mail: johan@helges.org

Fritidsgården Treffen

Treffen har hela 3000 kvm att bedriva sin verksamhet i, och här är det fullt hus! Fritidsgården ligger i närhet till annan verksamhet vilket skapar ett nätverk som är viktigt för att ungdomar ska få de absolut bästa förutsättningarna. Treffen har en viktig historia med Gävles unga där många har en relation till just Treffen.

Kontaktperson: Jens Brodin

Telefon: 072 233 23 11

Mail: jens.brodin@treffen.com

Gavlegårdarna - Bostadsområdesprojekt

Med tio års erfarenhet att gemensamt ta ansvar för sin stadsdel, ligger bostadsbolaget Gavlegårdarna långt fram i sitt sociala engagemang. Gavlegårdarna söker hela tiden nya vägar att ta sig fram, och nätverket med alla aktörer i en stadsdel är oerhört viktigt för att arbetet ska fungera. Gavlegårdarna menar att är du ensam är det svårt att agera, men tillsammans kan man göra underverk.

Kontaktperson: Hans Helmerson

Telefon: 070 414 07 19

Mail: hans.helmerson@gavlegardarna.se

Polarna Gävle

Här fångas unga upp som befinner sig riskzonen. En framgångsfaktor är att det är vuxna som är vana att arbeta med ungdomar som tillsammans med utvalda unga vandrar genom Gävles gator på helger. De förebygger att unga hamnar snett och har ett bra samarbete med fritidsgårdarna, socialtjänst och polis. En viktig verksamhet för Gävles unga.

Kontaktperson: Thed Stjerneklev

Telefon: 070 611 88 90

Mail: thed.stjerneklev@gavle.se

Verkstäderna Söderhamn

Detta är ett hus för alla! Här har ungdomarna själva varit med och tagit fram hur deras ”ungdomshak” ska se ut. Namnet symboliserar kärnan i verksamheten då personalen verkligen vill att ungdomarna är delaktiga samt att man skapar ett utrymme för unga att växa och utvecklas.

Kontaktperson: Anne Lindberg

Telefon: 073 274 61 71

Mail: anne.lindberg@soderhamn.se

För mer information kontakta;

Carolina Vallin, Presskontakt Fryshuset, 0739-50 22 05,carolina.vallin@fryshuset.se

Monica Bruhn, Vattenfall, 0702-94 83 89,monica.bruhn@vattenfall.com

Eller se; www.vattenfall.se och www.fryshuset.se/fryshusandan

Fryshusandans bakgrund;

Fryshuset är just nu ute på en treårig turné i 150 svenska kommuner för att sprida sina erfarenheter och kunskaper från 25 års arbete med ungdomar. Syftet är att inspirera och erbjuda utbildning till alla som arbetar med ungdomar och att uppmuntra dem att starta nya och utveckla existerande projekt och verksamheter.

Fryshusandan arrangeras av Fryshuset i samarbete med Vattenfall och Gävles kommun.

Ta gärna del av Fryshusandans resa på Facebook!

Katia Albrektson

Presskontakt Marknad- och kommunikationschef +46760010802