Fryshusandan och Anders Carlberg till Östersund 14-15 januari

Fryshusandan och Anders Carlberg till Östersund 14-15 januari

-Lokala eldsjälar nominerade till Vattenfalls Energispridarpris

Torsdagen den 14 januari klockan 14.00 -16.00 inbjuder Fryshuset och Vattenfall, tillsammans med Östersunds kommun, till en inspirationsträff på temat: "Från utanförskap till innanförskap ". Under eftermiddagen delas Vattenfalls Energispridarpris ut till en person eller organisation som gjort särskilda insatser för barn och unga. Priset är på 30000 kronor.

Nominerade till Vattenfalls energispridarpris:

• Föreningen Tingshuset(Östersund) För lång och trogen tjänst och för kommande stordåd med det utvecklingsarbete som inletts för att skapa ett ännu öppnare och vitalare hus. En multi- plats där olika kulturer och olika grupper möts på ett sätt som annars är ovanligt. Ny kultur och nya tekniker plockas upp och ges utrymme på ett föredömligt sett samtidigt som en ny generation entreprenörer fostras.
  • Motorgården(Strömsund) Teknik har alltid varit ett stort intresse i hela regionen. Trotts det har få mötesplatser och verksamheter med det som ett ordinarie inslag . På Motorgården säger man ja till allt som låter, går på bensin och gör en smutsig om fingrarna. Killar och tjejer i alla åldrar möts kring sitt teknikintresse, många som annars inte lockats av det ordinarie föreningsklivet.
  • Bergsprängarna(Berg) Genom att ta vara på alla tänkbara resurser som ändå finns i en liten kommun sparas stora resurser. Att våga pröva nya vägar i offentlig verksamhet som annars präglas av strikta ramar och långsam förändring kräver mod. På kort tid har man med alternativa lösningar eliminerat kostsamma placeringar inom socialtjänsten för vård och behandlingshem för ungdomar. Pengar som nu istället kan investeras i ortens framtid.
  • Medvinden i Ås (Krokom) I en liten och dessutom glest befolkad kommun behövs ideella insatser. I Ås har man tagit sitt ansvar och dessutom lyckats etablera en mötesplats på helgkvällar & lov som ungdomarna tagit till sina hjärtan. Föräldrar med ideella insatser tillsammans med engagerade ungdomar borgar för att ungdomsgården Medvinden i Ås kan finnas kvar oberoende av ekonomiska svängningar i kommunen.
  • Micke Björk (Åre) Arbetet med Lokalen började en gång i tiden med en ensam ideellt engagerad Micke Björk. Sen dess har mycket hänt och idag är Lokalen den viktiga förebilden som behövs i alla regioner. Här finns energin, flexibiliteten och mångsidigheten. En modern och uppdaterad förebild för alla verksamheter som behöver inspiration för att förändras och utvecklas.

Bland de nominerade utser en jury från Fryshuset och Vattenfall vinnaren. Juryns beslut går inte att överklaga. Eventuell vinstskatt betalas av pristagaren.

Medverkande under inspirationsträffen: Representant från Östersunds kommun,Anders Carlberg, VD Fryshuset, Jan Bardell från Vattenfall Secice, unga ledare från Fryshusets projekt Lugna Gatan och Greger Walve från Glömda Barnen som vill sätta fokus på hur vi som medmänniskor kan stötta och se barn som lever i dysfunktionella familjer.

Tid: torsdagen den 14 januari, 14.00-16.00. Plats: Folkets hus Östersund. Arrangemanget är kostnadsfritt och öppet för alla intresserade - anmälan görs på www.fryshuset.se/fryshusandan

Fryshusandan är ett inspirations- och utbildningsprogram för alla som arbetar med ungdomar i hela Sverige. Den 14 -15 januari besöker Fryshusandan Östersund med seminarier, föreläsningar, "open space-övningar" med mera. På programmet står worksshops och seminarier kring:

• Att motivera lågmotiverade elever
  • Passion pedagogik Ämnesintegration i skolan
  • Kasta schemat
  • Att starta en attraktiv musikverksamhet för ungdomar
  • Att bygga ett Fryshus
  • Idrott som skyddsfaktor
  • Hur man med lokal förankring får problemskaparna att bli problemlösare
  • Nyckeln till lyckad integration
  • Tjejers resa och vägen till ett starkare jag
  • De glömda barnen Vuxna betyder allt - är vi vuxna uppgiften?
  • Hur möter vi våra ungdomar på Internet - möjligheter och utmaningar
  • Exit- att möta vit makt
  • Inspirationsföreställning av Pär Johansson, Glada Hudik teaterns grundare, som nu spelar för fulla hus på Cirkus i Stockholm med föreställningen Elvis

För fullständigt program sewww.fryshuset.se/fryshusandan

För mer information kontakta;

Ivar Forstadius, Fryshuset, telefon 0739502287
Maria Wetterdal, Vattenfall, telefon 08-739 61 38

Fryshusandan besöker under en treårsperiod omkring 30 regioner för att sprida sina erfarenheter och kunskaper från snart 25 års arbete med och för ungdomar. Syftet är att inspirera och erbjuda utbildning till alla som arbetar med ungdomar och ge dem möjligheter att utvecklas och växa som människor. Särskilda insatser som redan görs för barn och unga belönas med Vattenfalls Energispridarpris.

Karin Filipsson

Presskontakt Bitr. Kommunikationschef Fryshusets nationella kommunikation 073-950 22 04