Att lyckas med Butiks TV

Att lyckas med ”Digital Signage” In med en dator, upp med skärmar och lägg in några filer i windows media player… Så enkelt är det väl?.... eller? Skulle inte tro det… Tack och lov så förstår de allra flesta att så inte är fallet. Men… sanningen är den att det saknas kunskap om hur upphandlingar runt butiks TV system bör gå till. I och för sig inte så konstigt med tanke på hur ny tanken är hos de flesta. Det som dock är kännetecknande är att det inte är självklart vem i organisationen som bör ha ansvaret. Det varierar allt ifrån inrednings ansvarige till VD´n i bolaget. Det som allra oftast missas är kommunikation mellan avdelningarna internt. Projektet kanske hamnar på IT avdelningen som är kunniga gällande sitt område men kanske inte känner till bolagets affärsnytta med att införskaffa ett butiks TV system. När marknadsavdelningen är involverade så ses det till att affärsnyttan blir tillgodosedd men då kanske valet faller på ett system med dålig säkerhet och IT avdelningen säger nej. Javisst är det enkelt… Man sätter givetvis ihop en projekt grupp med personal från de olika avdelningarna. Enkelt men långt ifrån självklart. Ibland kan det vara bättre att anlita en fristående konsult som kan synkronisera de olika synsätten inom bolaget. Det viktigaste i upphandlingen är dock att redan från start upprätta en projektplan. Att tydligt definiera mål och delmål. Några enkla steg som sedan kan utvecklas är: 1. Sätt ihop projektgruppen: Marknad, försäljning, inredning samt IT avdelningen. 2. Definiera målen. Varför skall Ni ha Butiks TV? Hur mäter Ni nyttan? 3. Innehåll: Vad skall visas på skärmarna och varför? Nu samt i framtiden. 4. Tids aspekt: Sätt tidsmål från första mötet till att projektet skall vara klart. 5. Val av teknik, content samt drift partners: Skall Ni sköta drift och content själva eller skall detta läggas ut på annan? Vad skall tekniken klara? Säkerhet, tillämpningar etc.. Följs dessa enkla steg så är förutsättningarna betydligt större att lyckas i Er Butiks TV satsning än om någon enstaka på företaget gör en ”egen” upphandling. Lycka till önskar undertecknad Kim Zetterberg Medgrundare av Frontcast Media AB som bedriver verksamhet inom ”digital signage” sedan 2002 För mer information kontakta Kim Zetterberg 070-6672330 eller kim@frontcast.se