Fulltecknat köpcentrum: New Yorker öppnar på nya Frölunda Torg

Den tyska klädkedjan New Yorker är det senaste tillskottet till butikerna på Frölunda Torg och stärker torget som modecentrum ytterligare. Det innebär också att alla butiksytor i den nya delen av Frölunda Torg är uthyrda vid öppningen 23 oktober.

- Att New Yorker valt att etablera en 900 kvadratmeter stor butik här visar hur attraktivt Frölunda Torg är som butiksläge, säger centrumchefen David Schongin. När den öppnar första kvartalet 2010 blir detta en av torgets största modebutiker.

Ungt mode
New Yorker är inriktad på ungt mode med varumärken som Fishbone, Fishbone Sister, Smog, Amison och Censored Underwear. Man har drygt 700 butiker i 27 länder, varav tio i Sverige och butiken på Frölunda Torg blir den första i Göteborgsregionen.

- Vi tycker Frölunda Torg är intressant för att det är som en egen stad och ett eget marknadsområde, säger Angela Fischera, etableringsansvarig på New Yorker. Här finns ett brett utbud av butiker och köpcentrumet är populärt med många unga besökare.

Presskontakt David Schongin, centrumchef Frölunda Torg

031-734 35 60, david.schongin@diligentia.se

Mer information www.nyafrolundatorg.se

Nya Frölunda Torg

Frölunda Torg genomgår nu en omfattande om- och tillbyggnad. Fastighetsägaren Diligentias vision är att skapa Sveriges största och mest trivsamma regionala köpcentrum och en inspirerande mötesplats för alla generationer. Utbyggnaden sker i flera etapper och 23 oktober 2009 öppnar de första 20 butikerna i en ny huskropp på 14 000 kvm. Redan detta första steg innebär en rejäl utökning från dagens 36 000 kvm butiksyta. Fullt utbyggt kommer antalet butiker att vara fler än 200 och Frölunda Torg blir ett av landets främsta vad gäller innehåll, funktion och design.

Diligentia

35 000 människor arbetar i kontor där vi står för värdskapet. 950 000 unika kunder besöker de köpcentrum vi driver. 4 000 personer arbetar dessutom där. 20 000 människor bor i våra lägenheter. 1 200 000 försäkringstagare i Skandia Liv tillförs den avkastning vi ger. För att vara ett fastighetsbolag med 130 anställda påverkar vi många människor. Vårt viktiga uppdrag är att göra cirka 2,3 miljoner svenskar nöjda. Eller ännu hellre: nöjdare.

Frölunda Torgs totala om- och tillbyggnad i siffror

Ombyggnad befintliga handelsytor    36 500 m2
Tillkommande handelsytor                 26 000 m2