Frölunda Torg passerar 150 butiker: Firas med flera dagars premiärfest

– När vi började förnyelsen av Frölunda Torg för snart tre år sedan ville vi bygga vidare på och även återskapa den urspungliga arkitekturen från 60-talet. Nu när det är premiär för ytterligare nio nya butiker och de nya och gamla butiksdelarna knyts samman, syns det tydligt hur visionen tar form.

Det säger David Schongin, centrumchef på Frölunda Torg. Han fortsätter:

– Våra besökare kommer att märka att de provisoriska galleriagångarna är borta och att det blivit ljusare, luftigare och mer välkomnande att strosa runt på Frölunda Torg. En bättre shoppingupplevelse helt enkelt.

Måndag 16 augusti öppnar de första butikerna och då är i princip hela norra delen av nya Frölunda Torg klar. Den nya butiksdelen, som invigdes i oktober 2009, har då integrerats med den ursprungliga både vad gäller arkitektur och funktion. Vad som återstår av Etapp 1, som avslutas våren 2011, är ombyggnad av det nordvästra hörnet (mot Kulturhuset och spårvagnshållplatsen).

Fler än 150 butiker

Samtidigt passerar Frölunda Torg 150 butiker och har därmed ökat butiksutbudet med ca 50 procent på mindre än två år.

– Intresset för att etablera sig här är konstant stort, säger David Schongin. Flera av de nya butikerna har väntat länge på en möjlighet att få komma hit och även Etapp 2 är i stort sett fulltecknad.

Albrekts Guld, Grand Parfymeri, G-Star, Panduro Hobby, Pantbanken, Tele 2, T-12 och Tvins är helt nya butiker på Frölunda Torg. Carlings, Stadium och 3Butiken finns här sedan tidigare och flyttar till nya, större butikslokaler .

Göteborgs första G-Star-butik

G-Star är inriktat på urbant mode i denim och har letat butiksläge i Göteborg alltsedan Sveriges första G-Star-butik öppnade i Stockholm för tre år sedan.

– Butiken på Frölunda Torg blir den första i Göteborg, berättar etableringsansvarige Carl Westgren. Vi har bra erfarenheter av liknande handelsplatser i Stockholm och tror mycket på Frölunda Torg. Både läget och butiksmixen är bra, liksom det breda kundunderlaget i närområdet.

Största privata parfymeriet

För 24 år sedan öppnade Grand Parfymeri på Kungsgatan i Göteborg och är nu Sveriges största fristående parfymeributik. Den näst största öppnar på Frölunda Torg 16 augusti.

– Många av våra trogna kunder har frågat varför vi inte finns i ett köpcentrum dit det är lätt att ta sig och bekvämt att kombinera med annan shopping, säger Teja Mulic, driftsansvarig på Grand Parfymeri. För två år sedan öppnade vi en nätbutik och nu har tiden blivit mogen att öppna även en ny fysisk butik.

Framgångsreceptet heter personlig service och hög personaltäthet och detta gäller även för den nya butiken.

– Vi har fått ihop en fantastisk butikspersonal med hög kompetens, berättar butiksansvariga Madeleine Heideblom. Våra kunder är mycket trogna och vi räknar med att se både dem och en massa nya besökare i butiken på Frölunda Torg.

Premiärfest 19-22 augusti

Själva premiärfesten börjar torsdag 19 augusti med jippon, specialerbjudanden och allt annat som hör en premiär till. Under premiärdagarna bjuds besökarna på levande loungemusik och hjälps dem tillrätta bland allt det nya av besöksvärdar.

Butiksöppningar på Frölunda Torg augusti-september

16 augusti                     3-butiken (flyttar till ny lokal)

16 augusti                     Albrekts Guld

16 augusti                     Carlings (flyttar till ny lokal)