Waylog gick från 20 miljoner till 500 miljoner SEK med Froda Embedded

Waylog gick från 20 miljoner till 500 miljoner SEK med Froda Embedded

Buy-now-pay-later-bolaget Waylog grundades år 2022. Sedan starten har bolagets totala utlåning vuxit från 20 miljoner till 500 miljoner SEK och de har expanderat till fyra nya marknader. En viktig faktor bakom Waylogs snabba tillväxt har varit deras tidiga samarbete med Froda som finansieringspartner, vilket har gett dem enkel tillgång till kapital. Partnerskapet är en del av Frodas internationella expansionsresa.

Froda Embedded startades år 2021 som ett affärsområde inom Froda och syftar till att hjälpa fintech-företag och banker att skala upp sitt erbjudande och expandera till nya marknader genom smidig API-integration. Waylog är ett tydligt exempel på hur embedded financing möjliggör utvecklingen av skalbara finansieringslösningar som blir alltmer sofistikerade när ett företag växer. Med tiden har Waylogs integrationsnivå utvecklats parallellt med ökande portfölj, transaktionsvolym och teknisk grund. Företaget driver nu en fullt automatiserad, anpassad API-lösning redo att stödja sin fortsatta tillväxt och expansion.

– Med Embedded financing kan vi hjälpa tillväxtbolag att erbjuda sina kunder flexibla finansieringslösningar. Innan vi hade inlåningstillstånd från FI var tillgången på smart och flexibelt kapital en stor tillväxthämmare för oss. Nu kan vi hjälpa Waylog att undvika samma utmaning. Att få vara en del av deras tillväxtresa är fantastiskt, säger Olle Lundin, VD för Froda.

På bara ett år har Waylog utvecklats från en nykomling till en pålitlig finansiär inom leveranskedjan för hundratals företag i Norden och Storbritannien. Genom Waylogs plattform kan kunder ansöka om en kostnadsfri kreditgräns, som kan användas för att betala upp till 120 dagar innan återbetalning till Waylog förfaller. På så sätt kan kunderna optimera sin likviditet, säkra bättre ordervillkor och injicera kapital i sina företag utan att ge upp kontroll eller ägande. Bakom Waylogs plattform finns Froda Embedded som finansiär. Den snabba tillväxtresan är ett bra exempel på hur Froda Embedded kan hjälpa fintechs och banker att växa.

– Waylog revitaliserar i grunden en gammal finansiell produkt och gör den mer anpassad och flexibel för att möta våra kunders unika behov. Möjligheten till enkel integration och potentialen att skala utanför Sverige har varit avgörande för vår förmåga att växa i den takt vi har gjort. Här har Froda spelat en avgörande roll, säger Jens Malmqvist, medgrundare på Waylog.

Om Waylog
Grundat år 2022 av Jens Malmqvist och Nils Ohlsén har Waylog upplevt en exponentiell tillväxt från början och snabbt blivit en pålitlig partner för importerande företag i Norden, Storbritannien. Sedan starten har Waylogs totala utlåning 500 miljoner SEK i finansiering, vilket innebär en anmärkningsvärd tillväxt på 2500 procent. Företaget har också utökat sina tjänster till att omfatta flera nordiska länder och Storbritannien.

Froda grundades 2015 med ett tydligt syfte – att revolutionera bankupplevelsen för företagare genom att göra det enkelt och prisvärt för dem att investera i sina idéer. Genom att digitalisera processen, vara datadrivna och applicera maskininlärning kan vi inte bara vara snabbare än traditionella banker. Vi kan även vara mer objektiva, precisa och rättvisa i våra bedömningar. Idag är vi ett av Sveriges snabbast växande fintechbolag med stora internationella tillväxtplaner. Sen starten har vi hjälpt fler än 50 000 företag att växa och genom Froda Embedded har vi gjort det möjligt för partners att ansluta sig till vår tekniskt avancerade finansieringsplattform för att kunna erbjuda finansiering till deras kunder.

Läs mer: https://froda.se/