Fotograf: Dan Lepp. I bild: Mats Persson Bergius (Lunar), Philip Konopik (Visa), Stella Snickare (Froda), Olle Lundin (Froda).

Froda, Visa och Lunar lanserar ny global finansieringslösning – ska hjälpa SMEs att växa

Brist på tillgänglig finansiering har länge varit ett av de största hindren för företag som vill växa. Därför ingår Visa, Froda och Lunar ett globalt partnerskap och lanserar en ny innovativ teknologi med målet att förändra detta för gott. Produkten, som för första gången använder push-paymentfunktionalitet för finansiering, syftar till att minska både handläggnings- och transaktionstiderna till några sekunder. Något som tidigare har tagit flera månader.

Fintechbolaget Froda har inlett ett partnerskap med Visa för att ta fram en helt ny lånelösning för företagare. Inledningsvis samarbetar Froda och Visa med den nordiska digitala banken Lunar. Partnerskapet innebär att Lunars kunder får tillgång till företagslån via Frodas embedded lending plattform, med direkta utbetalningar och amorteringar via betalkort. Visas närvaro i över 200 länder ger en enhetlig upplevelse för kunderna oavsett marknad, vilket gör produkten globalt skalbar.

– Jag är otroligt glad att få presentera vårt nya samarbete med Visa och Lunar. Vårt mål var att ta fram ett nytt ekosystem inom företagsfinansiering som ger företagare enkel tillgång till finansiering med direkta utbetalningar. Tack vare partnerskapet med Visa kan vi erbjuda en lösning till både neobanker och storbanker på en global nivå. Detta är en stor milstolpe inom fintech, men framför allt för alla miljoner företagare globalt som nu kan växa på rätt villkor, säger Olle Lundin, vd på Froda.

I ekonomisk utmanande tider är tillgång till finansiering viktigare än någonsin för att företag ska kunna investera inför framtiden. Den nya lösningen syftar till att ta bort onödiga hinder genom att digitalisera processen och tillåta utbetalning och amortering direkt via ett betalkort. Med den nya produkten kan kunder betala av sina lån via återkommande korttransaktioner och slipper månadsfakturor.

– På Visa söker vi ständigt efter nya innovativa sätt att använda kortinfrastrukturen. Lösningen som Froda har utvecklat erbjuder något nytt inom företagsfinansiering och embedded lending. Vi är väldigt glada att vara en del av detta och ser fram emot att se vilken inverkan det kommer ha på utlåning till företag, säger Philip Konopik, Regional Managing Director Nordics & Baltics på Visa.

Genom Visas globala infrastruktur kan den nya produkten erbjuda samma lösning oavsett marknad, utan att behöva göra lokala anpassningar för fakturering och direktbetalningar. Partnerskap med olika neobanker och kortutgivare möjliggör internationell expansion. Det ger även tillgång till transaktionsdata för bättre kreditbedömningar, till exempel genom att erbjuda mer exakta pre-scoring av kundens tillgängliga kredit.

– Det är en fantastisk möjlighet att få vara en del av det här samarbetet, då det gör det möjligt för oss att erbjuda våra kunder en helt digital upplevelse med ansökan om betalkort som en del av låneprocessen. Dessutom slipper vi skapa separata processer för ansökan om direktbetalning och faktureringsinformation. Genom direktutbetalningar av lån kan våra kunder snabbt och smidigt få tillgång till finansieringen de behöver, säger Mats Persson Berguis, General Manager på Lunar.

Produkten kommer att vara tillgänglig för Lunars kunder under andra kvartalet 2023. Fler kortutgivare för företagare kan ansluta till produkten.

Om produkten
Froda kommer att tillhandahålla produkten genom en API-baserad service i partnerskap med utgivare av Visa företagskort. Företag kommer att kunna ansöka om ett lån direkt via deras kortutgivare (till exempel en neobank). Den helt digitala ansökningsprocessen tar bara ett par minuter och är inbyggd i kortutgivarens app eller webbportal. Som en del av låneansökan kommer kunder att kunna registrera sitt företagskort för lånutbetalningar och framtida amortering och räntebetalningar. I bakgrunden gör Froda en automatiserad riskbedömning av företaget. Så fort det digitala kontraktet är påskrivet kommer Froda att initiera en Visa Direct-utbetalning av lånesumman och pengarna finns på kundens bankkonto på bara några sekunder. Genom tokenisering hanteras korthållarens information säkert och hålls uppdaterad, utan att kunden måste bekräfta sin identitet vid varje amortering eller räntebetalning.

Om Lunar
Lunar är en nordisk digital bankutmanare med verksamhet i Danmark, Sverige och Norge. Företaget grundades 2015 och har totalt mer än 325 000 användare på sin plattform. Sammanlagt har Lunar tagit in över 300 miljoner Euro i eget kapital och 2019 fick företaget en europeisk banklicens.

Om Visa
Visa Inc. (NYSE: V) är världsledande inom digital betalning och erbjuder transaktioner mellan konsumenter, handlare, finansiella institutioner och myndigheter i över 200 länder. Vårt uppdrag är att ansluta världen genom det mest innovativa, pålitliga och säkra betalningsnätverket, vilket gör det möjligt för privatpersoner, företag och ekonomier att utvecklas. Vi tror på att ekonomier som inkluderar alla, överallt, också lyfter upp alla, överallt – och vi se tillgänglighet som grundläggande för framtidens transaktioner. Läs mer på Visa.se.