Fotograf: Dan Lepp. I bild: Mats Persson Bergius (Lunar), Philip Konopik (Visa), Stella Snickare (Froda), Olle Lundin (Froda).

Froda lanserar ny företagslåneprodukt tillsammans med Lunar och Visa

Froda lanserar sin card-based embedded lending i Danmark tillsammans med Lunar och Visa. Lanseringen följer efter en framgångsrik testperiod och målet är att göra det enklare för danska småföretag att få tillgång till finansiering till bra villkor, för att kunna säkra kapital för att driva tillväxt.

Små och medelstora företag (SMEs) utgör 99 procent av alla danska företag* och spelar en viktig roll för Danmarks ekonomi och konkurrenskraft. Trots det upplever SMEs ofta hinder när de är i behov av finansiering, vilket begränsar deras tillväxtpotential.

Därför har det svenska fintech-bolaget Froda, i samarbete med Visa, utvecklat card-based embedded lending, en ny typ av integrerad finansieringslösning som använder kortinfrastruktur för utbetalningar och återbetalningar. Lösningen erbjuds som en white-label produkt genom Froda Embedded till partners som är utgivare av Visa företagskort.

– Det började med en idé och en skiss på ett papper för över ett år sedan, och nu har det blivit verklighet tack vare partnerskapet med Visa och Lunar. Vi har haft en stark efterfrågan på lösningen bland danska entreprenörer under testperioden, vilket gör Danmark till ett naturligt nästa steg på vår resa, säger Olle Lundin, medgrundare och VD för Froda.

Processen för produkten är helt digital och genom att använda Visa kort för utbetalningar och återbetalningar kan hela låneprocessen kortas ned från de två månader som historiskt sett varit standard, till några minuter. Genombrottet säkerställer att småföretagare har tillgång till en lösning som är både snabb och effektiv när de är i behov av finansiering.

– Vi arbetar ständigt med att hitta nya, innovativa sätt att använda kortinfrastrukturen, exempelvis genom starka partnerskap. I samarbete med Froda och Lunar kan vi digitalisera hela låneprocessen och säkerställa en snabb och smidig process som gynnar småföretag, säger Philip Konopik, Regional Managing Director på Visa i Norden och Baltikum.

Card-based embedded ledning introducerades tidigare i år. Med Visas närvaro i över 200 länder erbjuder produkten en enhetlig upplevelse oavsett marknad, vilket gör den globalt skalbar. Med lanseringen på den danska marknaden blir Lunar den första partnern att implementera produkten i sitt erbjudande.

– Lunar blir först med att lansera en helt ny typ av finansiering för småföretag i Danmark. Det är enkelt att ansöka via vår app och kunderna får ett icke-bindande erbjudande inom några minuter. Dessutom erbjuder vi en attraktiv prisgaranti, vilket gör produkten konkurrenskraftig och bidrar till vårt mål att bygga den bästa vardagsbanken i Norden, särskilt för småföretag, säger Mats Persson Bergius, Sverigechef för Lunar.

Under våren fick en utvald grupp av Lunars danska kunder möjligheten att testa en betaversion av produkten. Resultaten var positiva, med över hälften av kunderna som visade stort intresse för produkten.

– Det är fantastiskt att se ett så stort intresse för produkten. Det visar att det finns ett stort behov av innovativa finansieringslösningar. Partnerskapet med Visa och Lunar har en stor potential och gör det möjligt att skala upp vårt erbjudande på fler marknader, säger Stella Snickare, VP för Froda Embedded.

Produkten kommer att vara tillgänglig för samtliga Lunars kunder i Danmark från den 20e juni. Lunar bygger den bästa vardagsbanken för privat- och företagskunder och strävar efter att underlätta företagsverksamhet i Danmark. Partnerskapet med Visa och Froda syftar till att öka finansieringsmöjligheterna, särskilt för mindre företag.

SMV Denmark: https://smvdanmark.dk/analyser/temaanalyser/smver-er-rygraden-i-dansk-erhvervsliv

Lunar
Lunar är en digital utmanarbank med målet att förenkla för konsumenter och företag att hantera sin ekonomi genom att bygga den bästa vardagsbanken i Norden. Lunar grundades i Århus och har ca 450 anställda i Köpenhamn, Århus, Stockholm och Oslo. 2019 fick Lunar danskt banktillstånd och är nu en av få banker med en nordisk bankplattform. Lunar har idag fler än 700 000 konsument- och företagskunder runt om i Norden.

Om Visa
Visa Inc. (NYSE: V) är världsledande inom digital betalning och erbjuder transaktioner mellan konsumenter, handlare, finansiella institutioner och myndigheter i över 200 länder. Vårt uppdrag är att ansluta världen genom det mest innovativa, pålitliga och säkra betalningsnätverket, vilket gör det möjligt för privatpersoner, företag och ekonomier att utvecklas. Vi tror på att ekonomier som inkluderar alla, överallt, också lyfter upp alla, överallt – och vi ser tillgänglighet som grundläggande för framtidens transaktioner. Läs mer på Visa.se.

Läs mer: https://froda.se/