Nu öppnar ansökan till Framtidens kvinnliga företagare

Nu öppnar ansökan till Framtidens kvinnliga företagare

Den 11 oktober öppnar ansökan till stipendiet “Framtidens kvinnliga företagare”. Stipendiet riktar sig till kvinnliga företagare som antingen planerar att starta företag, eller har startat ett företag under det senaste året.*

Endast en fjärdedel av alla företagare i Sverige är kvinnor, vilket är under EU-snittet. Sedan 1980 har antalet kvinnliga företagare ökat med en procentenhet. För att uppmuntra fler kvinnor att starta och driva företag lanserade techbolaget Froda 2022 ett stipendium för framtidens kvinnliga företagare. Syftet är att ge kvinnor som vill eller precis har startat företag möjligheten att förverkliga sina idéer. Stipendiet är på 100 000 kronor och kommer att delas ut årligen till en kvinnlig företagare. 2023 tog Miranda Matti hem vinsten med sin innoverande läxhjälpsplattform Lexflix.

– Sverige ligger under EU-snittet när det kommer till kvinnligt företagande. Detta trots att vi är ett av världens mest jämställda länder. För att bryta den negativa trenden behöver vi få in fler kvinnliga företagare och förebilder. Med stipendiet vill vi bidra till att förbättra förutsättningarna för kvinnliga företagare och ge fler kvinnor möjlighet att satsa på sina idéer, säger Olle Lundin, vd på Froda.

För att ansöka om stipendiet behöver du antingen ha startat ett företag efter den 1 januari 2023, eller ha en företagsidé som du kommer att starta upp inom ett år. Ansökan är öppen till och med den 31 december 2023 och prisceremonin hålls på Internationella kvinnodagen den 8 mars 2024.

Ansökningsperioden för stipendiet är mellan den 11 oktober - 31 december 2023.

Läs mer om stipendiet och ansök här: https://froda.se/stipendier/framtidens-kvinnliga-foretagare/

Om stipendiet “Framtidens kvinnliga företagare”
Framtidens kvinnliga företagare instiftades 2022 och delas årligen ut till en kvinnlig företagare. Stipendiet är på 100 000 kronor och ämnar till att ge kvinnor med ambitioner att driva företag ett startkapital som möjliggör för dem att satsa på sin idé. Krav för att få ansökan är:

• Identifiera sig som kvinna
  • Folkbokförd i Sverige
  • Myndig vid tiden för ansökan
  • Inte ha drivit företag tidigare, eller ha grundat ett företag tidigast den 1 januari 2023.

* Efter 1 januari 2023.