Ny möjlighet till skoljämförelser

Friskolornas riksförbund tycker att det är positivt att SKL nu väljer att redovisa resultat på skolnivå och inte bara på kommunnivå.

- Ännu mer positivt är naturligtvis att man här på ett så tydligt sett kan se de goda resultat som många fristående gymnasieskolor uppnår men samtidigt är det viktigt att framhålla den enskilda skolan och inte se det som resultat i någon slags tävling på huvudmannanivå, säger Carl-Gustaf Stawström, kanslichef på Friskolornas riksförbund.

Friskolronas riksförbund konstaterar också att tre tunga aktörer, Svenskt näringsliv, Skolverket och SKL, nu under senaste året var för sig lanserat nya möjligheter för utomstående att ta del av och jämföra fakta om olika skolor.

- Oavsett var man tittar blir bilden väldigt ofullständig om man ur ett användarperspektiv, det vill säga som elev eller förälder, vill få tillgång till ett bra underlag för att bedöma vilken skola som bäst passar mig alternativt mina barn. För att kunna utnyttja valfrihet krävs information och från förbundets sida menar vi att det finns stora behov av att göra sådan information om olika skolor mer fullständig, samlad, jämförbar och tillgänglig.

Friskolornas riksförbund efterlyser ett politiskt initiativ. Ett uppdrag till lämplig myndighet eller annan aktör att verkligen ta ansvaret för att ge elever och föräldrar tillgång till så mycket som möjligt av den information som för dom avgör kvalitet i en skola.

Relaterat innehåll