Per-Arne Andersson är ordförande i och tillförordnad förbundsdirektör på Almega Utbildning.

Insynsprincip passar skolverksamhet

Kommentar om ny Skolinformationsutredningen

I dag, onsdagen den 21 augusti 2024, har regeringen skickat ut SOU 2024:28 – den så kallade Skolinformationsutredningen – på remiss. Detta tillsammans med en särskild promemoria, "Offentlighetsprincipen med lättnadsregler för mindre enskilda huvudmän i skolväsendet", från utbildningsdepartementet.

- Vi välkomnar en insynsprincip i friskolor. Det är viktigt för allmänhetens förtroende att det går att granska verksamheten i fristående skolor. Det spåret i utredningen tycker vi är välbalanserat, säger Per-Arne Andersson, tillförordnad förbundsdirektör på Almega Utbildning, som organiserar landets fristående skolor.

Promemorians förslag om offentlighetsprincip riskerar däremot att öka byråkratin för skolor.

- Offentlighetsprincipen bygger byråkrati och tar tid och kraft från skolans centrala roll - att bedriva undervisning. Byråkratin ska minska, inte öka, säger Per-Arne Andersson, tillförordnad förbundsdirektör Almega Utbildning.

Skolinspektionen granskar varje år de fristående skolornas kvalitet och ekonomiska förutsättningar. Kommuner har också fått utökade regler om rätt till insyn i de fristående skolorna. Behovet av ökad transparens skulle uppnås av en ny insynsprincip utan att riskera flytta resurser från undervisning till administration.

- Det är många skattefinansierade, privat drivna verksamheter som faller inom promemorians argumentation om offentlighetsprincip. Att särskilja just skolans verksamheter från övriga skattefinansierade verksamheter blir nyckfullt. Bildningsförbunden nämns exempelvis inte i förslaget, trots historiken med oklarheter kring hur offentliga medel använts i närtid, säger Per-Arne Andersson.