Nytt stöd till film i Göteborg

Från augusti i år kan man söka stöd för filmproduktioner med fokus på kortfilm, konstfilm och talangutveckling. Hanteringen av nya filmstödet beslutades på Kulturnämndens möte 2014‐04‐29 och är en del i Göteborgs stora filmsatsning*.

Stöd kan tilldelas filmare bosatta i eller huvudsakligen verksamma i Göteborg. Med filmare menas främst filmens regissör eller producent. Filmer som produceras och spelas in i Göteborg prioriteras. Stöd kan ges för att producera en film och kan omfatta planering, förberedelser och genomförande samt publik presentation/visning.

Projekt prioriteras som:

- är nyskapande inom sin genre
- vänder sig till en publik i Göteborg eller gällande filmproduktion, har en tydlig koppling till    Göteborgsområdet
‐ främjar ett breddat publikunderlag och syftar till att nå nya publikgrupper
‐ arbetar gränsöverskridande såväl konstnärligt som mellan nationer, sektorer och olika grupper i samhället
‐ sker i samverkan med andra aktörer
‐ främjar nätverksarbete
‐ har flera finansiärer än Göteborgs kulturnämnd
‐ ingår i ett sammanhang som är viktigt för Göteborgs Stad

*Kommunstyrelsen har i ett kompletterande budgetbeslut 2014‐03‐26 fördelat 10 miljoner kronor till filmutveckling och rörlig bild i Västsverige. För kulturnämndens del innebär satsningen bl. a. att 2 miljoner kronor ska fördelas i projektstöd till film (se bilaga).

• kulturförvaltningen göteborg
  • kulturförvaltningen
  • film
  • filmstöd
  • kulturstöd
  • göteborg
  • kortfilm
  • konstfilm

• Göteborg

Kulturstödet syftar till att berika ett kulturliv av hög kvalitet för hela Göteborg.
Kulturstödet ska riktas till huvudsakligen publika verksamheter i Göteborg som bedöms vara av konstnärlig och kulturpolitisk betydelse.

Stöd ska fördelas så att det sammantagna utbudet bidrar till:

• förnyelse av konstnärliga uttryck och/eller produktionsformer
  • ett rikt utbud för barn och ungdom
  • kulturell mångfald

70 organisationer får dela på 52,898 miljoner kronor

Vilka som får verksamhetsstöd 2015 beslutades av Göteborgs nya kulturnämnd den 28 januari. Under 2015 stärker kulturnämnden stödet till den fria dansen i Göteborg med nästan en miljon kronor. Tillsammans har de organisationer som får verksamhetsstör över en miljon besökare.