Fria Val i skolor 2010

Politiska partier sprider sin politik på olika sätt. Personliga möten är ofta de bästa och folkopinionen bland ungdomar borde vara mycket viktig för alla partier. Det ger en bra möjlighet att lyssna till vad våra ungdomar tänker.

De etablerade partierna ägnar sig gärna åt mediadebatter, reklamutskick, och valaffischer men upplever oro över partier som utan statsbidrag vill diskutera politik med ungdomar i skolor.

När det gäller politiska partiers rätt att verka och medverka i skolan har JO uttryckt sig mycket klart: skolan måste erbjuda politiska organisationer likvärdiga villkor när de önskar medverka i skolan. Skolan bryter mot den skyldigheten om man ”är beredd att medge en politisk organisation tillträde men inte en annan”.

Ungdomar idag ägnar stor tid åt det fria mediautbudet på internet och bloggar är deras fria forum. Där diskuteras och utbyts fritt de tankar som ungdomar har.
Den debatt som startat kring lagstiftning mot registrerade riksdagspartier i skolan strider mot demokratiska principer. Den hämmar också valdeltagandet bland våra ungdomar.

Lars Molin, för Frihetspartiet

• alla partiers rätt att framträda i skolorna
  • skolval 2010
  • riksdagsvalet 2010