Övervakningens konsekvenser del 1

ÖVERVAKNINGSSAMHÄLLET UPPBYGGNADSFAS

Ett parti som okritiskt gläds åt nya övervakningsmöjligheter borde ägna mer tid åt att fundera över detta samhälles nästa fas. Vi befinner oss i uppbyggnadsfasen av övervakningssamhället och alla förslag om ytterligare kontroll emottas med glädje av myndigheter.

Men, för varje kamera som monteras på allmänna platser vill jag upplysa medborgarna om att det exempelvis finns ansiktsigenkänningsprogram att använda sig av idag. Registreringen behöver alltså inte ske manuellt utan kan matas in automatiskt i register för varje kamera som monteras.

I vilket skede tillgriper staten denna teknik när möjligheterna är väl utbyggda och effekten gynnar statens intresse av kontroll. En automatisk övervakning är lätt att administrera och ofta inte särskilt kostnadskrävande. Likaså finns det för varje nytt regelverk som styr medborgarna en inskränkning i deras frihet. Vem trodde väl för några år sedan att cyklister skulle cykla med hjälm och att mopedister måste erhålla körkort för moped. Hur långt är då steget att kräva ett förarintyg för cyklister eller lag om reflexväst för cyklande?

En parkeringsbot på exempelvis 300 kronor, som inbetalts för sent till statskassan, kan ju verka som en bagatell. Men när bostadslånet i banken skall beviljas dyker frågan upp om betalningsanmärkningar och granskningen inriktar sig plötsligt på din betalningsmoral. Din trovärdighet ifrågasätts eftersom du har en betalningsanmärkning från staten.
Med minsta tankeverksamhet kan ju de flesta räkna ut nyttan av en viss möjlighet att registrera medborgare, men vilken myndighet räknar lika klokt ut den sammanlagda konsekvensen av övervakningen.
Samhället kommer att bli toppstyrt från myndigheter. Överträdelser bestraffas med böter och indragning av förmåner såsom att körkort och möjlighet att kunna låna pengar på banken till ex bostad.
Övervakningen riktar sig främst mot medborgaren o inte mot de styrande i samhället. Denna grupp tillskansar sig fördelar o klasskillnaderna ökar.
I denna fas har har vår frihet brakat ihop.

Lars Molin, för Frihetspartiet

• bodströmsamhället